دسته : استان‌ها,اصفهانتاریخ: ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
حامل‌های انرژی؛ ۵۰‌درصد هزینه تولید ذوب‌آهن

ذوب‌آهن اصفهان موفق شد که رکورد سودآوری خود را تنها در شش‌ماهه‌اول سال ۱۴۰۰ ارتقاء دهد و با افزایش ۱۹۵‌درصدی به‌سود بیش از دوهزارمیلیاردتومان برسد و حاشیه سود این شرکت برای اولین‌بار از ۱۲‌درصد عبور کرد. منصور یزدی‌زاده (مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان) در اولین‌روز نمایشگاه ماینکس (نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران) در کنفرانس خبری گفت: «عمده سودآوری ذوب‌آهن اصفهان حاصل بهبود فرایند‌، تولید محصولات باارزش افزوده بالاتر و رشد صادرات بوده است و تنها حدود ۳۰‌درصد از این افزایش سود حاصل تورم و افزایش قیمت ارز است».

وی افزود: «فرایند تولید ذوب‌آهن اصفهان با سایر تولیدکنندگان متفاوت است و حامل‌های انرژی را که وارد می‌کنیم؛ ۵۰‌درصد هزینه‌های ما را حامل‌های انرژی تشکیل می‌دهد؛ درحالی‌که درحال‌حاضر که شاهد رشد قیمت‌های حامل‌های انرژی هستیم این‌میزان برای رقبای ما تنها به ۱۰‌درصد رسیده که نشان‌دهنده یک رقابت ناعادلانه است». مدیرعامل ذوب‌آهن خاطرنشان ساخت: «صادرات ذوب‌آهن اصفهان که به بیش از ۱۷ کشور جهان صورت گرفته است با رشد ۲۴‌درصدی تناژ و رشد بیش از ۱۰۰‌درصدی درآمد به بیش از ۶۰۰‌هزارتن در شش‌ماهه‌اول سال جاری رسید که درآمد ارزی آن بالغ‌بر ۳۴۳‌میلیون‌دلار شد».

وی افزود: «تلاش ما این بود که با رشد صادرات، از افزایش قیمت‌های جهانی بیشترین بهره را ببریم و در داخل با رشد تنوع محصولات و تولید محصولات باارزش افزوده بالاتر ازجمله انواع ریل، آرک معدنی‌، ناودانی‌، تیرآهن‌های سبک و میلگردهای آلیاژی را روانه بازار کردیم و نیاز کشور به این‌محصولات تأمین شد».

مدیرعامل ذوب‌آهن گفت: «یکی از استراتژی‌ها ما درجهت افزایش سود، پیوند دادن صادرات به واردات است؛ درواقع از کشورهایی که کک و زغال وارد می‌کنیم درمقابل صادرات محصول انجام می‌دهیم که منجر به ایجاد ارزش‌افزوده شده است».

منصور یزدی‌زاده افزود: «بیش از ۱۵ نوع محصول جدید برای امسال در سبد محصولات تولیدی ذوب‌آهن اصفهان قرار گرفت که تاکنون بی‌سابقه بوده است و محصولاتی که در ذوب‌آهن تولید شده است دارای ارزش‌افزوده بالایی‌ست». مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: «باتوجه‌به تولید ریل در ذوب‌آهن اصفهان محصولاتی که تولید می‌شود به وزارت صمت اعلام می‌شود تا درجهت واردات در جریان باشند که چه محصولاتی در داخل تأمین می‌شود و نیازی به واردات آن محصول نیست». وی افزود: «باتوجه‌به‌اینکه ذوب‌آهن کمترین بهره را از یارانه انرژی دریافت می‌کند؛ امیدواریم در زمستان مشکلی درزمینه انرژی نداشته باشیم. روش تولید ذوب‌آهن، کوره بلندی‌ست و درنتیجه در زمستان با محدودیت گاز در بخش‌های تولید چدن و فولاد با مشکل چندانی مواجه نمی‌شویم هرچند بخش نورد با کمبود گاز مشکل خواهد داشت. درمجموع امیدواریم سایر صنایع فولادی هم دراین‌زمینه مشکلی نداشته باشند». یزدی‌زاده گفت: «ظرفیت تولید فولاد ما به ۴۰‌میلیون‌تن رسیده است و مشکلی درجهت تأمین آن برای یک‌میلیون واحد مسکونی نداریم. مهم‌ترین مشکل ما درزمینه بوروکراسی‌های اداری است که بهتر است اتاق فکری ایجاد و تمامی تولیدکنندگان نیز در این اتاق فکر حضور داشته باشند تا موانع رسیدن به ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی بررسی شود و به دغدغه تولیدکنندگان فولاد و سایر صنایع مرتبط با مسکن رسیدگی شود».

رزیتا توکلی