دسته : اقتصادتاریخ: ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
۱۰ دلیل گویا برای فهمِ اهمیت تست نفوذپذیری

سایه‌آنلاین؛ «تست نفوذپذیری» که به‌عنوان «هک اخلاقی» نیز مطرح شده؛ فرآیندی‌ست که در آن، «هکرهای اخلاقی» (هکر کلاه‌سفید یا قانونمند؛ یک متخصص حرفه‌ای امنیت که می‌داند چگونه آسیب‌پذیری‌ها و نقاط ضعف سیستم‌های مختلف را پیدا و آن‌ها را رفع کند) یک حمله شبیه‌سازی‌شده را به رایانه‌ها، شبکه‌ها و برنامه‌های کاربردیِ شرکتِ زیرنظرش انجام می‌دهند تا آسیب‌پذیری‌هایی را که یک «هکر واقعی» ممکن است برای انجام یک حمله استفاده کند، بیابند. این‌اقدام، به شرکت‌ها کمک می‌کند تا اشکالات، نقص‌ها و آسیب‌پذیری‌هایِ سیستم امنیتیِ خود را شناسایی کنند. اگرچه این‌ها حملاتی بی‌طرفانه‌اند؛ اما مانند حملات واقعی انجام می‌شوند. پس از انجام تستِ یادشده، تیم امنیتی، «نقاط کورِ» خود را می‌شناسد. دراینجا ۱۰ دلیل برای اهمیت «تست نفوذپذیری» به‌روایتِ سایت TIS آورده شده است.

 

  1. کمک به شناسایی و رفع آسیب‌پذیری‌ها

مهم نیست که فکر ‌کنید سیستم شما چقدر «امن» است؛ هرگز نمی‌تواند ۱۰۰درصد محافظت شود و از آسیب‌پذیری‌ها پاک بماند. اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند حمله سایبری به سیستم شما انجام دهد، خیالی باطل است؛ همیشه برخی نقاط ضعف وجود دارد. «تست نفوذپذیری» این «آسیب‌پذیری‌هایِ پنهان در برابر مجرمان سایبری» را آشکار می‌کند تا بتوانید قبل‌ازاینکه دیگران از آن‌ها سوءاستفاده کنند، آن‌ها را برطرف کنید. این‌اقدام، مانند انجام یک «اسکن امنیتیِ کامل» از سیستم شماست.

  1. اولویت‌بندیِ سطح خطر آسیب‌پذیری‌ها

هکرهای اخلاقی که «تست نفوذپذیری» را انجام می‌دهند، سطح خطر آسیب‌پذیری‌ها را برای شما در اولویت قرار می‌دهند. سطح ریسک آسیب‌پذیری‌ها به‌صورتِ «کم»، «متوسط» و «بالا» طبقه‌بندی می‌شود. آن‌ها یک جدول زمانی برای رسیدگی به این‌مسائل نیز دراختیار شما قرار می‌دهند. طبق اولویت‌بندی؛ می‌توانید زمان و منابع خود را به‌نحواحسن تخصیص دهید.

  1. ترغیب به رعایت استانداردها

استانداردها و مقررات امنیتی مختلفی وجود دارد که شرکت‌ها و کسب‌وکارهای خاص اگر می‌خواهند در محدوده‌های قانونی فعالیت کنند، باید از آن‌ها پیروی کنند. براساس کسب‌وکار خود؛ ممکن است نیاز به پیروی از استانداردهایی داشته باشید که می‌تواند HIPAA، GDPR، PCI، DSS، FFEIC یا GLBA باشد. «تست نفوذپذیری» مهم است؛ زیرا شکاف‌های امنیتی که مانعِ رعایت استانداردها می‌شود را آشکار می‌کند؛ مثلاً اگر شرکت شما اطلاعات شخصی یا سلامتیِ مشتریان را ذخیره می‌کند، باید GDPR یا HIPAA را رعایت کنید.

  1. نجات‌دادن شما از هزینه‌های بازیابی و خرابی

شما می‌توانید اهمیت این تست را با دانستنِ اینکه یک «رویکردِ پیشگیرانه» است که به شما کمک می‌کند به‌جای «واکنش» پس از حمله، از هرنوع حمله سایبری «جلوگیری» کنید، بفهمید. با انجام حداقل سالی یکی‌،دوبار تست، می‌توانید تمام مشکلات امنیتی اصلی را رفع و در تمام هزینه‌های ذخیره‌شده برای بازیابی صرفه‌جویی کنید. ضمناً اطمینان می‌یابید که کسب‌وکارتان با وقفه‌ای مواجه نمی‌شود. طبق گزارش امنیت IBM؛ میانگین زمان شناسایی یک رخنه: ۲۰۷‌روز و حدود ۳٫۸‌میلیون‌دلار هزینه دارد!

  1. خلق یک نقشه‌راه برای بهبود

هرزمان‌که ارتقای قابل‌توجهی وجود دارد، برنامه‌های جدید اضافه می‌شود، زیرساخت‌های جدید ایجاد یا وصله‌های امنیتی جدید اعمال می‌شوند، باید «تست نفوذپذیری» را انجام دهید. این، یک نقشه‌راه روشن پیش‌روی شما قرار و به شما دستور می‌دهد چه‌زمانی نیاز به بهبود داشته باشید و چه مقدار زمان و منابع باید اختصاص یابد. این‌کار، تیم امنیتی را بدون مشکل می‌کند و آن‌ها می‌توانند تصمیمات آگاهانه بگیرند.

  1. قابل‌اعتماد و معتبرماندن

اگر حمله سایبری به شرکت یا کسب‌وکار شما رخ دهد، تمام اعتماد، قابلیت اطمینان و اعتبار مشتری خود را از دست خواهید داد. مشتریان و شرکای شما دیگر کسب‌وکار شما را به‌اندازه‌کافی قابل‌اعتماد نخواهند دید. این واقعیت تلخ، هر سازمانی که «تست نفوذپذیری» را انجام نمی‌دهد، تهدید می‌کند. انجام این تست، برای حفظ اعتبار کسب‌وکار و ادامه‌داربودنِ اعتمادِ مشتریان، بسیارمهم است.

  1. امکان ارزیابیِ پاسخ تصادفی

حوادث امنیت سایبری ممکن است هرزمان رخ دهد و تیم امنیتیِ شما باید همیشه درحالت‌آماده‌باش باشد. وقتی تیم هکرهای اخلاقی «تست نفوذپذیری» را انجام می‌دهند، می‌توانند نحوه واکنش تیم واکنش اتفاقی (IR) را ارزیابی کنند. براساس پاسخ متخصصان واکنش به حادثه؛ آن‌ها می‌توانند آنچه را که باید بهبود یابد، تجزیه‌وتحلیل و استراتژیِ واکنشِ خود را بهینه کنند.

  1. افزایش‌ آگاهی امنیتی

می‌دانیم که «تست نفوذپذیری» کمک می‌کند تا از انواع حملات سایبری ایمن شوید؛ اما این، همه فوایدش نیست. این‌اقدام، همچنین به کارکنان در درک بهترین شیوه‌های امنیتی که باید دنبال شوند کمک می‌کند و متعاقباً باعث می‌شود آن‌ها در برابر حملات سایبری، محتاط‌تر شده و آگاهی امنیتیِ خود را افزایش دهند.

  1. اجرای کارآمدِ اقدامات امنیتی

تیم «تست نفوذپذیری»، بینش‌های مفیدی را دراختیارتان قرار می‌دهد که به شما می‌گوید چه‌چیزی درمعرض‌خطر است و چه‌چیزی درصورت حمله، تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. علاوه‌براین؛ آن‌ها توصیه‌هایی را نیز به شما می‌دهند که وظایف امنیتی را می‌توان خودکار کرد. اجرای این‌اقداماتِ امنیتیِ توصیه‌شده بسیارمهم است؛ زیرا کارایی کلی تیم امنیتی شما را افزایش می‌دهد.

  1. محافظت از حملات سایبری

علاوه‌بر همه دلایلی که «تست نفوذپذیری» را مهم می‌کند؛ نمی‌توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم که امنیت کلیِ شرکت شما را نیز بهبود می‌بخشد. هر مرحله از «تست نفوذپذیری» برای محافظت در برابر حملات سایبری‌ست. این، یک حقیقت بی‌طرفانه و واقعی از جایگاه تیم امنیتیِ فعلیِ شما برابرِ حملات سایبری به شما می‌گوید. شناساییِ ضعف‌ها به شما کمک می‌کند که سیستم شما بهبود یافته و از آن محافظت شود.

مصطفی رفعت