دسته : استان‌ها,مازندرانتاریخ: ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
ضرورت مشارکت همه نهادها در شناسایی بازماندگان از تحصیل

سایه‌آنلاین؛ معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش مازندران گفت: «آموزش‌و‌پرورش در شناسایی افراد بازمانده از تحصیل نیازمند همکاری و مشارکت همه نهادها است». داود تقی‌نیا در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی شهرستان ساری که در اداره آموزش‌و‌پرورش ناحیه یک ساری برگزار شد، تصریح کرد: «از‌آنجایی‌که بازماندگان از تحصیل به‌هر‌نحو، قشر آسیب‌دیده و آسیب‌‌پذیر جامعه هستند، اگر به فکر حمایت از آن‌ها نباشیم به افراد آسیب‌رسان جامعه تبدیل می‌شوند». وی با‌تأکید‌بر ضرورت مشارکت تمامی نهادها در شناسایی و جذب افراد بی‌سواد، خاطرنشان کرد: «افراد بازمانده از تحصیل بیش از سایر اقشار جامعه مستعد ورود به موقعیت‌های آسیب‌زا هستند. از‌این‌رو شناسایی، ثبت‌نام و پیگیری شرکت در کلاس، در‌مورد این جامعه هدف به‌دلیل پراکندگی جغرافیایی سکونت در مازندران باید با کمک‌های درون‌سازمانی و برون‌سازمانی و مشارکت همه نهادها صورت گیرد تا حتی یک‌نفر از تحصیل و سواد جا نماند». معاون سوادآموزی آموزش‌و‌پرورش مازندران پیشبرد اهداف سوادآموزی را درگرو بهره‌مندی از حمایت همه‌جانبه‌ سایر نهادها دانسته و تأکید کرد: «توجه به شناسایی، جذب و نگهداشت بی‌سوادان و کم‌سوادان و تلاش درجهت تحت‌پوشش قراردادن مراکزی همچون ندامتگاه‌ها که با مشارکت سایر نهادها انجام می‌شود، امری بسیارمهم است؛ چرا‌که کسب سواد راهی بسیار کم‌هزینه برای مهار آسیب‌های اجتماعی و قانون‌پذیر شدن افراد است». تقی‌نیا در ادامه با مشخص‌کردن محدوده‌ آمار و همکاری‌های مطالبه‌شده از سمت آموزش‌و‌پرورش و بیان دقیق و شفاف‌سازی خواسته‌ها جهت فعالیت در زیرمجموعه‌ی جامعه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال، پشتیبانی و حضور نهادهای دعوت شده در جلسه را الزامی دانست. او همچنین گفت که فعالیت‌های سوادآموزی شامل دو قسمت افراد بی‌سواد (افرادی که فاقد مدرک سوم ابتدایی هستند) و افراد کم‌سواد (افرادی که فاقد مدرک پنجم ابتدایی هستند) می‌شود. وی از نهادهای شرکت‌کننده در نشست خواستار همکاری همه‌جانبه شد و عنوان کرد: «افرادی که در قسمت سواد دچار ضعف و نیازمندی‌اند از همین مردم شریف هستند که شایسته‌ رشد هستند؛ بنابراین فعالیت‌های مربوط به حوزه سوادآموزی نباید صرفاً جهت رفع تکالیف قانونی باشد؛ بلکه باید درراستای عملی بشردوستانه انجام گیرد و باید به خاطر داشته باشیم این رفتار قبل‌ازاینکه الزام قانونی داشته باشد، نوعی الزام اجتماعی‌ست». معاون سوادآموزی آموزش‌و‌پرورش مازندران افزود: «جهت رفع موانع مربوط به این مشکل اجتماعی جلسات متعددی برگزار شده و خواهد شد منتها در‌راستای رسیدن به باسوادی صددرصدی نباید از نظارت بر فعالیت نهادها درارتباط‌با این امور چشم‌پوشی کرد؛ بنابراین پیگیری جدی مصوبات ارائه‌شده در این‌جلسات به‌بهترین‌شکل ممکن  باید در دستور‌کار قرار گیرد».

عباسعلی کوشکی