سایهآنلاین؛ در نیمه اول سال ۲۰۲۳، شرکت خودروسازی چینیِ BYD تقریباً ۱٫۲میلیون وسیلهنقلیه برقی پلاگین فروخت که تقریباً دوبرابرِ مجموع فروش «بیاموی»، «فولکسواگن» و «مرسدس بنز» است. بدترشدن اوضاع برای خودروسازان ردهبالایِ «آلمان» و دیگر برندهایِ اروپایی، زمانی بیشتر درک میشود که بدانیم این شرکت که اخیراً «فولکسواگن» را بهعنوان «برند شماره ۱ در چین» پشتسر گذاشته؛ اکنون اروپا را هدف قرار داده است. بهتازگی، BYD شش مدل را برای بازار اروپا در «نمایشگاه خودروی مونیخ» ارائه کرد که بهمعنایِ تجارت در بازاریست که کمتر از یکسالپیش وارد آن شده! بین ژانویه و ژوئیه ۲۰۲۳، این شرکت، ۹۲۴۶۹ خودروی برقی را در خارج از مرز «چین» فروخت که تااینجایِکار نیز از مجموع فروش سال ۲۰۲۲ فراتر رفته است. بااینحال، باید دید مشتریان اروپایی، چگونه به این تازهوارد واکنش نشان میدهند؛ زیرا هنوز نسبت به تولیداتِ خودروییِ «چین» بدبین هستند؛ بهویژه آلمانیها که به برتریِ خودروسازیِ خود غرهاند. این دادهنما طبق تخمینهای CleanTechnica نشان میدهد که «بیوایدی» و «تسلا» در بازار جهانیِ خودروهای برقی، پیشرویِ شایانی داشتهاند؛ هرچند سایر برندهای چینی مانند GAC Aion، SGMW و Li Auto نیز در میان بزرگترین بازیگرانِ میدان قرار دارند.
مصطفی رفعت