دسته : استان‌ها,خراسان رضویتاریخ: ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
اهمیت پیاده‌راه‌شدن معابر منتهی به حرم مطهر امام رضا(ع)

سایه‌آنلاین؛

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد بااشاره‌به‌اینکه برای رفع ترافیک و کاهش آلودگی هوا تنها احداث پروژه‌های عمرانی و ترافیکی و توسعه خطوط قطار شهری پاسخگو نیست، گفت: «براین‌مبنا؛ سیاست ما این‌است‌که کنار اجرای پروژه عمرانی، پیاده‌محوری را تقویت و از سیستم‌های جدید انبوه بر استفاده کنیم». سید خلیل منبتی درباره سیاست‌های کلی معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک، افزود: «در بازدیدهایی که از بخش‌های مختلف زیرمجموعه معاونت انجام دادم، مشخص شد که شهرداری در حوزه عمرانی و حمل‌ونقل، ظرفیت‌های بالا و نیروهای توانمند دارد. یکی‌ازمواردی‌که موردتوجه جدی قرار خواهد گرفت؛ انجام مطالعات دقیق برای اجرای پروژه‌های عمرانی‌ست. متأسفانه در کشور ما زیاد به انجام مطالعات برای اجرای پروژه‌ها اعتقادی ندارند یا می‌بینیم گاهی اجرای پروژه آغاز؛ و بعد، مطالعات انجام می‌شود که این‌موضوع موجب صرف هزینه‌های اضافی می‌شود؛ لذا مبنای کار ما ابتدا انجام مطالعات کامل و بعد اجرای آن است. یکی‌دیگر از سیاست‌های ما در انجام مطالعات، مکان‌یابی مناسب برای اجرای پروژه‌ها و اولویت‌بندی آن‌ها طبق نیاز است و به‌دنبال اجرای تبلیغاتی پروژه‌های عمرانی نیستیم؛ زیرا معتقدیم با اجرای یک پروژه عمرانی باید مشکلی از مشکلات مردم برطرف شود».

جویاشدن نظرات مردم در پروژه‌های عمرانی
وی گفت: «در اولویت‌بندی و اجرای پروژه‌های عمرانی حتماً با مردم مشورت کرده و نظراتشان را جویا خواهیم شد. یکی از راه‌های ارتباطی‌ام با مردم در کنار ملاقات مردمی؛ فضای مجازی‌ست که ازآن‌راه پیشنهاد‌های آن‌ها را می‌شنوم و به سؤالاتشان پاسخگویی می‌کنم». وی بابیان‌اینکه در وضعیت جنگ اقتصادی قرار داریم، گفت: «امروز ما رزمندگان عرصه اقتصادی هستیم و باید در هزینه‌کردن پول مردم در پروژه‌های عمرانی، حساس بوده و طبق نیاز مردم پروژه تعریف و اجرا کنیم. یکی‌دیگر از موضوعاتی که بر آن تأکید خواهیم داشت، سرعت در اجرای پروژه‌ها در کنار دقت و کیفیت است؛ لذا با پیمانکاران پروژه‌ها و همکارانم دراین‌باره صحبت و اعلام کرده‌ام پروژه‌ها باید به‌صورت دوشیفته و سه‌شیفته اجرا؛ و این‌موضوع باید در قراردادهای پروژه‌ها حتماً موردتوجه قرار داده شود. فعالیت شبانه‌روزی پروژه‌های عمرانی؛ هم به‌نفع پیمانکاران است و هم به‌نفع شهرداری؛ زیرا باتوجه‌به افزایش روزانه و حتی بعضاً ساعتی قیمت مصالح، هر‌چه زمان پروژه کمتر باشد، پروژه ارزان‌تر تمام خواهد شد». معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد بااشاره‌به‌اینکه اگر برخی از پروژه‌ها را بررسی کنیم، می‌بینیم در آغاز پروژه و در قرارداد «ایکس‌میلیاردتومان» بوده‌اند؛ اما به‌دلیل افزایش قیمت مصالح، هزینه اجرا اکنون چند‌‌برابر شده، گفت: «لذا منطقی‌ست که سرعت پروژه‌ها بیشتر؛ و دو و سه‌شیفته کار انجام شود تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم که این به‌نفع مردم است». منبتی به «پروژه خلیج فارس» اشاره کرد و گفت: «چندروزپیش متوجه عقب‌ماندگی پروژه از زمان‌بندی درنظرگرفته‌شده برای آن شدم؛ لذا شخصاً از روند اجرایی پروژه خلیج فارس بازدید کرده و با پیمانکاران و مدیران پروژه جلسه گذاشتیم و مشخص شد که مشکلات مالی، موجب تأخیر در اجرا شده است. برای جبران عقب‌ماندگی، از سازمان عمران خواستیم ماشین‌آلات بیشتری دراختیار پیمانکار بگذارند؛ مشکلات مالی پروژه نیز به‌سرعت پیگیری و رفع می‌شوند تا میدان و دوربرگردان‌های پروژه خلیج فارس دی‌ماه آماده بهره‌برداری شود». وی درباره مشکلات مالی پیمانکاران نیز گفت: «پیمانکاران و کارگران زحمتکش را بازوان اجرایی خود می‌دانیم و به‌دنبال رفع مشکلات مالی آن‌ها هستیم. در کنار کنترل و نظارت بر اجرای پروژه‌ها درپیِ رفع مشکلات مالی پیمانکاران هستیم». منبتی درادامه به سیاست‌های مدیریت شهری در حوزه حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت: «معتقدیم بحث گره‌های ترافیکی و آلودگی هوا تنها با ساخت پل، تقاطع غیرهم‌سطح و حمل‌ونقل عمومی حل نمی‌شود؛ بلکه نیاز به تغییر فرهنگ ترافیکی مردم، تولید خودرو و اتوبوس با کیفیت و مصرف سوخت پائین دارد. البته این طبیعی‌ست که بر ترویج فرهنگ استفاده مردم از ناوگان حمل‌ونقل عمومی تأکید داریم؛ زیرا کاهش آلودگی هوا، هزینه‌های نگهداری معابر و … را به‌دنبال خواهد داشت؛ اما آیا زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی ما آماده است؟» وی بابیان‌اینکه بخش زیادی از ناوگان اتوبوس‌رانی، نیاز به نوسازی دارد و برخی، آلودگی هوا را پای اتوبوس‌ها می‌گذارند، گفت: «درست که باید دنبال نوسازی یا بازسازی ناوگان بود؛ اما با کدام اتوبوس؟ چرا تولیدکنندگان اتوبوس و خودرو در شرکت‌هایی مانند ایران‌خودرو به‌فکر تولید محصولات با کیفیت بالا و با مصرف سوخت پائین نیستند؟ اکنون در بسیاری از کشورها خودروهایی تولید می‌کنند که هر ۱۰۰‌کیلومتر سه‌لیتر سوخت مصرف می‌کند که در تولیدات ایرانی حدود ۱۰‌لیتراست. اینجا مقصر شهرداری و مردم نیستند؛ مقصر تولیدکنندگانی هستند که خودرو با کیفیت پائین تولید می‌کنند؛ لذا باید برای کاهش آلودگی هوا همه دست‌به‌دست هم بدهیم». وی بااشاره‌به‌اینکه در وضعیتی نیستیم که به همه مردم بگوییم از ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند، گفت: «اگر از فردا برای کاهش آلودگی هوا از مردم بخواهیم با خودروی شخصی بیرون نیایند؛ آیا حمل‌ونقل عمومی ما ظرفیت پاسخگویی دارد یا تعداد زیادی کنار خیابان خواهند ماند؟ برای رسیدن به این‌مرحله، باید زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی را تقویت کنیم که نیاز به چند‌هزار‌میلیاردتومان هزینه دارد. حال تنها به مردم می‌توانیم بگوییم با خودروی تک‌سرنشین تردد نکنند؛ یا برای ادارات سرویس بگذاریم».

 

لزوم و‌رود بانک‌ها به موضوع موتورهای برقی
منبتی به استفاده از موتورسیکلت برقی به‌عنوان یک حمل‌ونقل پاک اشاره و گفت: «شهرداری مشهد دراین‌بخش اقداماتی را انجام داده؛ اما بانک‌ها نیز می‌توانند دراین‌زمینه سرمایه‌گذاری کرده و اقساط بلندمدت دراختیار مردم بگذارند. معتقدم که موفقیتِ آن، بیش از سایر سیستم‌های حمل‌ونقل پاک و عمومی خواهد بود». وی بااشاره‌به‌اینکه به‌دنبال استفاده از سیستم‌های انبوه‌بر جدید هستیم، گفت: «اکنون اجرای خطوط مترو بسیارگران تمام می‌شود؛ لذا می‌توان از سیستم تله‌کابین هوایی که دارای ظرفیت ۱۰۰ تا ۱۱۰‌نفر است، استفاده کرد که در بسیاری کشورها؛ ازجمله کره جنوبی درحال‌استفاده است. معتقدم می‌توانیم از این تله‌کابین هوایی در تعداد زیادی از معابر مشهد که پرتردد هستند، با هزینه‌ای بسیارکمتر از اجرای مترو، استفاده کرد. درمجموع، ابتدا باید مسائل حمل‌ونقل را موردتوجه قرار دهیم و بعد موضوعات عمرانی را درنظر داشته باشیم؛ زیرا هرچقدرکه توسعه حمل‌ونقل عمومی می‌تواند به ما کمک کند، عمران نمی‌تواند».

نیاز به تغییر فرهنگ ترافیکی و نگاه مردم
وی بابیان‌اینکه البته در کنار توسعه حمل‌ونقل عمومی باید فرهنگ ترافیکی و نگاه مردم نیز تغییر کند، گفت: «این فرهنگ باید میان مردم؛ به‌ویژه مجاوران و کسبه، پررنگ و برجسته شود که پیاده‌راه‌شدن معابر منتهی به حرم مطهر، به‌نفع خودشان است. وقتی زائر و مجاور راه منتهی به حرم مطهر را پیاده طی کنند، طبیعتاً خرید هم خواهند کرد». معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: «برخی می‌گویند که پس تکلیف تخلیه بار و تردد سالمندان و معلولان چه می‌شود؟ خیلی‌ساده می‌توان برای حمل‌ونقل بار کسبه، وانت برقی؛ و برای سالمندان و معلولان، از اتوبوس‌های کوچک برقی رایگان استفاده کرد. وقتی در آستان قدس بودم، این‌کار در رینگ پیرامون حرم مطهر و صحن‌های حرم مطهر انجام شد و اکنون شاهدیم که افراد سالمند و معلول به‌وسیله اتوبوس‌های کوچک برقی دراین‌محدوده جابجا می‌شوند». وی بااشاره‌به‌اینکه در بحث ترافیک، از زائران گلایه نداریم؛ بلکه گلایه از مجاوران است که باید فرهنگ ترافیکی آنان تغییر کند، گفت: «اگر بررسی کنید؛ می‌بینید که بیشتر ظرفیت پارکینگ‌های اطراف حرم مطهر و نزدیک به آن‌را خودروهای مجاوران، کسبه و خدمه آستان قدس پر می‌کنند؛ و به‌نامِ زائر تمام می‌شود. زائر از ما یک راه مناسب و کم‌ترافیک می‌خواهد تا در کوتاه‌ترین‌زمان ممکن به حرم مطهر جهت زیارت مشرف شود. اگر زائر یا مجاوری بخواهد هنگام نماز از همین میدان شهدا به حرم مطهر برود، با خودرو زودتر به حرم می‌رسد یا پیاده؟ قطعاً پیاده زودتر به حرم مطهر خواهد رسید؛ لذا پیاده‌راه‌شدن راه‌های منتهی به حرم مطهر، به‌نفع زائر، مجاور و کسبه محترم است؛ لذا باید این فرهنگ و این نگاه میان مردم؛ به‌ویژه مجاوران و کسبه جا بیفتد؛ زیرا زائر با این‌موضوع مشکلی نخواهد داشت. در همه‌جای دنیا اماکن مذهبی، تاریخی و گردشگری‌شان، مقصد است نه معبر؛ اما می‌بینیم که حرم مطهر شده معبر؛ و خودروها از زیرگذر استفاده و تردد می‌کنند که همین ترافیک زیرگذر و آلودگی ناشی‌ازآن بارها افراد دارای بیماری قلبی و … را دچار مشکل کرده که برخی حتی جانشان را به‌دلیل دیر‌رسیدن اورژانس که در ترافیک گرفتار می‌شد، از دست داده‌اند». وی بااشاره‌به‌اینکه شهر مشهد را نباید شهری با پنج‌میلیون جمعیت بدانیم، گفت: «مشهد با میانگین حضور زائر، باید یک شهر ۱۰‌میلیونی درنظر گرفته شود؛ اما معابر و زیرساخت‌های ترافیکی، اندازه این جمعیت نیست. مگر به‌چه‌میزان می‌شود معابر، تقاطع‌ها و پارکینگ‌ها را به‌ویژه در هسته مرکزی شهر مشهد توسعه داد؟ لذا معتقدیم بهترین راه‌کار برای کاهش ترافیک، تقویت انسان‌محوری و تبدیل معابر منتهی به حرم به پیاده‌راه است. این، یکی از سیاست‌های مدیریت شهری در حوزه عمران، حمل‌ونقل و ترافیک خواهد بود».

یاسر وطن‌پور ازغندی