دسته : اقتصادتاریخ: ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
۱۰ تاجر زن موفق آمریکا در سال ۲۰۲۳

سایه‌آنلاین؛ نشریه Forbes چاپ هند، در گزارشی به‌تاریخِ ۵ جولای ۲۰۲۳ به معرفیِ ۱۰ تاجر زن موفق آمریکایی در سال ۲۰۲۳ پرداخته است.

 

  1. دایان هندریکس

ثروت: ۱۵‌میلیارددلار

منبع: عمده‌فروشی لوازم ساختمان

سن: ۷۶

محل اقامت: افتون

رونق ساخت‌وسازهای مسکونی در سال ۲۰۲۲ ادامه یافت و فروش در Hendricks’s ABC Supply را که «هندریکس» مالک آن است، ۲۵‌درصد افزایش داد و به ۱۸٫۵‌میلیارددلار رساند؛ که ثروت او را تقریباً سه‌میلیارددلار افزایش داد. درعین‌حال، مدیر هلدینگ Hendricks است که در زمینه‌های تولید، املاک، ساخت‌وساز، بازیافت و علوم زیستی سرمایه‌گذاری می‌کند.

  1. جودی لاو

ثروت: ۱۰٫۲‌میلیارددلار

منبع: پمپ‌بنزین زنجیره‌ای

سن: ۸۵

محل سکونت: اوکلاهاما سیتی

شوهر ۶۲‌ساله او (تام) در مارس ۲۰۲۳ درگذشت و Love’s Travel Stops & Country Stores مسئولِ تأمینِ نیمی از ثروتِ کنونیِ اوست. این‌مجموعه بزرگ، حاصل تداوم فعالیت یک خرده‌فروشی‌ست که این زوج در سال ۱۹۶۴ با یک وام ۵۰۰۰‌دلاری شروعش کردند. این شرکتِ ۲۶٫۵‌میلیارددلاری (درآمد تخمینی) که پسرانش «گِرِگ» و «فرانک» آن‌را از سال ۲۰۱۴ به‌عنوان مدیران عامل (مشترک) اداره می‌کنند، درنظر دارد امسال ۲۵‌مکان ایستگاه جدید افتتاح؛ و همچنین یک‌میلیارددلار برای بازسازی و به‌روزرسانی فروشگاه‌های موجود، سرمایه‌گذاری کند.

  1. جودی فالکنر

ثروت: ۷٫۴‌میلیارددلار

منبع: نرم‌افزار بهداشت‌ودرمان

سن: ۷۹

محل اقامت: مدیسون

شرکت ثبت‌اسناد الکترونیک سلامت فاکنر که تحت‌عنوان Epic Systems فعالیت دارد؛ در سال ۱۹۷۹ تأسیس شد و همچنان‌که به کارهای قبلی‌اش ادامه می‌دهد، در آوریل ۲۰۲۳، همکاری گسترده‌ای با «مایکروسافت» برای استفاده از «هوش مصنوعی مولد» (GAI) جهتِ کمک به پیش‌نویس پاسخ‌ها به پیام‌های بیماران و بهبود تجزیه‌وتحلیل داده‌ها برای مشتریان بیمارستان اعلام کرد. این شرکت که در سال گذشته میلادی، ۴٫۶‌میلیارددلار درآمد داشت، در‌آن‌زمان نیز برنامه‌ای را به‌قصدِ کمک به تطبیق بیمارستان‌ها با آزمایش‌های بالینی راه‌اندازی کرده بود.

  1. لیندا رسنیک

ثروت: ۵٫۳‌میلیارددلار

منبع: کشاورزی

سن: ۸۰

محل اقامت: بورلی‌هیلز

ثروتمندترین کشاورزان «آمریکا»، زوج «لیندا» و «استوارت» مالک اَبَرشرکت Wonderful Co با ارزش پنج‌میلیارددلاری هستند که پسته، بادام، انار، پرتقال ماندارین و لیموی بی‌هسته را از ۱۳۵هزارهکتار در «کالیفرنیا»، «تگزاس» و «مکزیک» کشت می‌کنند و می‌فروشد. مؤسسه فناوری Caltech که یک دانشگاه خصوصی در «پاسادنا» است و این زوج در سال ۲۰۱۹ تأمینِ مالیِ ۷۵۰‌میلیون‌دلاری به آن‌را متعهد شدند، درحال‌تکمیل یک مرکز تحقیقاتی‌ست که به‌نام آن‌ها نام‌گذاری می‌شود.

  1. تای لی

ثروت: ۴٫۸‌میلیارددلار

منبع: ارائه‌دهنده فناوری اطلاعات

سن: ۶۴

محل اقامت: آستین

موفق‌ترین زن مهاجر «آمریکا»، ۳۴‌سال است ارائه‌دهنده فناوری اطلاعات SHI International را اداره می‌کند که بزرگ‌ترین شرکت اقلیت‌ها و متعلق به زنان کارآفرین است. این‌مجموعه، ‌سرمایه‌گذاری هنگفتی را برای عملیات بین‌المللی خود آغاز کرده است که در سال گذشته میلادی، ۲۵‌درصد رشد داشت و به افزایش ۱۴‌میلیارددلارِ درآمد کلیِ آن انجامید؛ ‌یعنی تقریباً ۱۴‌درصد نسبت به سال قبلش.

  1. جانل هانت

ثروت: ۴٫۴‌میلیارددلار

منبع: باربَری

سن: ۹۱

محل اقامت: فایتویل

شش‌دهه‌پیش، «هانت» شرکت بسته‌بندی پوسته برنج JB Hunt را با همسرش (متوفی در ۲۰۰۶) تأسیس کرد. آن‌ها بعداً آن‌را به یک شرکت حمل‌ونقل تبدیل کردند. او یک مدیر کسب‌وکار جزئیات‌گرا و فردی پُر از ایده بود؛ که یک‌بار درباره تفاوت خود و همسرش گفت: «جانی، از شیشه جلو نگاه می‌کرد و من همیشه از نمای عقب نگاه می‌کردم». او همچنان یکی از سهامداران اصلی شرکت حمل‌ونقل ۱۸‌میلیارددلاری‌شان است.

  1. گِیل میلر

ثروت: ۴٫۲‌میلیارددلار

منبع: نمایندگی خودرو

سن: ۷۹

محل اقامت: سالت‌لِیک‌سیتی

«میلر» می‌خواهد لیگ برتر بیسبال را به «یوتا» بیاورد! در آوریل، او و خانواده‌اش اعلام کردند گروهی از سرمایه‌گذاران به‌نام Big League Utah را رهبری می‌کنند که امیدوارند یک تیم توسعه‌دهنده یا یک فرنچایز را ایجاد کنند. او و همسرش «لری» (متوفی در ۲۰۰۹) به‌مدت ۳۵‌سال مالک تیم «یوتا جاز» در NBA بودند و در سال ۲۰۲۰ اکثریت سهام را به «رایان اسمیت» (میلیاردر یوتا) فروختند. در ۲۰۲۱، او نمایندگی‌های خودرویی را که با همسرش راه‌اندازی کرده بود، به‌قیمتِ تقریباً ۳٫۵‌میلیارددلار فروخت.

  1. ماریان ایلیچ

ثروت: ۴‌میلیارددلار

منبع: عرضه زنجیره‌ای پیتزا

سن: ۹۰

محل اقامت: بینگهام‌فارمز

مجموعه Little Caesars که در سال ۲۰۲۲ تقریباً پنج‌میلیارددلار فروش داشت، درهمان‌سال، اسپانسر رسمی پیتزا NFL نیز شد. او همچنین صاحب یک تیم هاکی روی یخ به‌نامِ Detroit Red Wings در لیگ ملی آمریکای شمالی (NHL) و هتل Motor City و شرکت‌هایی دیگر در صنایع غذایی، ورزشی و سرگرمی‌ست. او ریاست هلدینگ Ilitch را برعهده دارد؛ درحالی‌که پسرش (کریس) مدیرعامل است.

  1. الیزابت اویلین

ثروت: ۳٫۷‌میلیارددلار

منبع: ملزومات بسته‌بندی

سن: ۷۷

محل اقامت: لِیک‌فورست

او و همسرش (ریچارد) که در زیرزمین خود در سال ۱۹۸۰ شروع‌به‌کار کردند، از یک شرکت بسته‌بندیِ ساده به‌نامِ Uline، یک غول ۶٫۱‌میلیارددلاری ساختند. «الیزابت» رئیسِ شرکت؛ و «ریچارد» مدیرعاملِ آن است که بیش از ۴۱هزار اقلام موردنیاز حمل‌ونقل؛ ازجمله جعبه‌های مقوایی و بسته‌بندیِ حباب‌دار را به‌فروش می‌رساند. این زوج، ۱۹۰‌میلیون‌دلار در عرصه سیاست، به محافظه‌کاران کشورشان کمک کرده‌اند.

  1. پگی چرنگ

ثروت: ۳٫۱‌میلیارددلار

منبع: غذای فوری

سن: ۷۵

محل اقامت: لاس‌وگاس

زنجیره «پاندا اکسپرسِ» او چهلمین‌سالِ ارائه غذاهای چینی-آمریکایی را در مراکز خرید، فرودگاه‌ها و فروشگاه‌های مستقل (عمدتاً در ایالات‌متحده) جشن می‌گیرد. «چرنگ»، دکترای مهندسی برق دارد و برای شرکت هوافضای McDonnell Douglas و شرکت معدنکاریِ ۳M کار کرد. بعد از ترکِ آن‌ها با همسرش (اندرو)، در سال ۱۹۸۳ کسب‌وکاری را راه انداخت که سال ۲۰۲۲ به بیش از پنج‌میلیارددلار ثروت کلی رسید. او به «فوربز» گفته است که همیشه از تفکر «خانواده در اولویت» حمایت کرده‌ام!

مصطفی رفعت