دسته : اقتصادتاریخ: ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
۱۰ دلیل گویا برای فهمِ اهمیت «کشاورزی»

سایه‌آنلاین؛ تمدن، با «کشاورزی» آغاز شد و اگرچه بشریت به‌شکلی قابل‌توجه تغییر کرده است؛ اما «کشاورزی» همچنان بسیارمهم است. در برخی کشورها، اهمیت آن، آشکارتر است؛ اما واقعیت این‌است‌که هر کشوری، بالاخره برای «چیزی» به «کشاورزی» نیاز دارد و به آن، وابسته است. دراینجا ۱۰ دلیل برای اهمیت «کشاورزی» به‌روایتِ سایت Open Education Online آورده شده است.

 

  1. منبعی اصلی برای تولید مواد خام

بسیاری از مواد خام؛ اعم از پنبه، شکر، چوب یا روغن پالم، از «کشاورزی» می‌آیند. این مواد برای صنایع بزرگ، ضروری‌اند؛ هرچند بسیاری از مردم حتی از آن آگاه نیستند؛ مانند تولید داروها، سوخت دیزل، پلاستیک و … درواقع، مواد اولیه آن‌قدر در تولید، اهمیت دارند که سلامت اقتصادی یک کشور، به‌شدت به میزان مواد اولیه آن بستگی دارد.

  1. اثرگذاری در تجارت بین‌المللی

مواد خام حاصل از «کشاورزی»، بخش بزرگی از تجارت بین‌المللی را تشکیل می‌دهد. کشورهایی که منابعی را فراوان دارند، آن‌ها را صادر و با موادی که ندارند، تجارت می‌کنند. اگر «کشاورزیِ» یک کشور به‌دلایلی آسیب ببیند، قیمت‌ها افزایش یافته و جریان تجارت را مُختل می‌کند. درحال‌حاضر «اتحادیه اروپا» اولین تاجر محصولات «کشاورزی» در جهان است؛ هم برای واردات و هم صادرات.

  1. ایفای نقش کلیدی در درآمد کشور

وقتی صحبت از تجارت است، جوامع درحال‌توسعه هنوز بیشتر درآمد ملیِ خود را از صادرات محصولات «کشاورزی» به‌دست می‌آورند. باآنکه کشورهای توسعه‌یافته به‌اندازه گذشته به «کشاورزی» وابسته نیستند؛ بااین‌حال، اگر همه صادرات «ناگهانی» متوقف شود، قطعاً اقتصاد آن‌ها نیز آسیب خواهد دید

  1. ایجاد اشتغال

صنعت «کشاورزی»، هنوز یکی از بزرگ‌ترین منابع «اشتغال» و در بسیاری از زمینه‌ها نیز درحال‌رونق است. چه به‌عنوان کشاورز و دروگر یا به‌عنوان تکنسین تجهیزات و دانشمند و … دراین‌حوزه کار کنید، فضایِ شغلیِ متنوع و متعددی دراین‌زمینه هست. در جوامع درحال‌توسعه، مشاغل «کشاورزی» به کاهش نرخ بالای بیکاری کمک می‌کند. وقتی صحبت از کاهش «فقر مطلق» می‌شود، شواهد نشان می‌دهد که تمرکز بر «کشاورزی»، به‌طور قابل‌توجهی مؤثرتر از سرمایه‌گذاری در سایر زمینه‌هاست.

  1. امکانی برای توسعه

«توسعه اقتصادی»، به بخش «کشاورزی» یک کشور گره خورده است. زمانی‌که تجارت، درآمد ملی و اشتغال به‌نحوی «مثبت» ترکیب شوند، یک کشور از فقر کاهش رها شده و رشد اقتصادی‌اش افزایش می‌یابد. ازآنجا‌‌‌که «کشاورزیِ» قوی، فواید نسبتاً سریعی را به‌همراه دارد، تمرکز بر آن، یکی از بهترین راه‌ها برای سرعت‌بخشیدن به توسعه و بهبود جایگاه یک کشور در جهان است.

  1. کمک به بهبود محیط

«کشاورزی»، دارایِ هم قدرت تخریب و هم بهبود است. وقتی کشاورزان، تنوع زیستی در زمینشان را در اولویت قرار دهند، به‌نفعِ زمین است. داشتن تنوع زیستیِ بیشتر، منجر به خاک سالم‌تر، فرسایش کمتر، حفاظت بهتر از آب و گرده‌افشانی سالم‌تر می‌شود. این‌ها خبر خوبی برای محیط‌زیست به‌عنوان یک کُل است و «کشاورزی» را به بخش مهمی از چرخه زندگی تبدیل می‌کند.

  1. قدرت مانور در جنگ

حوزه «کشاورزی»، بخش مهمی از زیرساخت‌های یک کشور است؛ پس منطقی‌ست که بر درگیری‌ها و جنگ اثر بگذارد. درطول‌تاریخ، «نیاز به زمین برای رشد مواد غذایی» باعث درگیری‌های بسیاری شد. در دوره‌های معاصر؛ به‌ویژه جنگ جهانی اول، صنعت «کشاورزی» آمریکا رونق گرفت؛ زیرا نیاز به تأمین محصولات «کشاورزی» اروپا داشت. برای جوامعی که همیار ندارند، جنگ می‌تواند بخش «کشاورزی» را از بین ببرد و مردم را برای دهه‌های آینده تحت‌تأثیر قرار دهد.

  1. بزرگ‌ترین منبع تأمین غذا

مسلماً مهم‌ترین جنبه «کشاورزی»، منبع تأمین غذای جهان است. مهم نیست کجایید و چه‌چیزی می‌خورید؛ مواد تشکیل‌دهنده وعده‌های غذایی‌، حتماً از جایی آمده و همه راه‌ها نیز به «کشاورزی» ختم می‌شود. اساساً بخش «کشاورزیِ» کشورهای درگیر با ناامنی غذایی و سوءتغذیه شدید، دچار مشکل است. وقتی «کشاورزی» رونق می‌گیرد، افرادِ کمتری «گرسنه» می‌مانند.

  1. عامل ایجاد نوآوری در فناوری

ازآنجا‌‌که «کشاورزیِ» سالم برای رفاه کشور، ضروری‌ست، زمینه برخی از هیجان‌انگیزترین نوآوری‌ها در فناوری بوده. دانشمندان و کشاورزان ازطریق هوش مصنوعی، نرم‌افزار بلاکچین، دست‌کاری ژن‌ها و … راه‌هایی را برای افزایش بهره‌وریِ محصول، استفاده کمتر از آب و کاهش اثرات منفی بر محیط‌زیست کشف کرده‌اند. برای دانشمندان و فناورها، تجارتِ «کشاورزی»، یکی از جذاب‌ترین و مولدترین زمینه‌ها برای کار است.

  1. انعکاس آینده جوامع

در صحبت از آلودگی‌ها و تغییرات اقلیم، محیط‌زیست و «کشاورزی» زود‌ترین و واضح‌ترین پیامدها را متحمل می‌شوند و به‌نمایش می‌گذارند. اگر تغییرات مؤثری ایجاد نشود، تأثیر تغییرات آب‌وهوایی بر «کشاورزی»، اقتصاد کشور را نابود کرده و نهایتاً عرضه مواد غذایی را از بین خواهد برد. برای دریافت ایده بهتر درمورداینکه بشریت به کجا می‌رسد، به «کشاورزی» نگاه کنید. برای سازگاری با آب‌وهوای درحال‌تغییر چه اقداماتی انجام می‌شود؟ عرضه مواد غذایی چگونه است؟ وضعیت «کشاورزی» آزمون روشنگرِ خوبی‌ست که آینده ما و زمین را نشانمان می‌دهد.

مصطفی رفعت