دسته : اقتصادتاریخ: ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
بازار نوشابه‌های غیرالکلی؛ اقتصاد در بسته‌بندی گازدار!

سایه‌‌آنلاین؛ نوشابه‌های گازدار (سافت‌درینک)، نوشابه‌های گازدار غیرالکلی هستند که با گلوکز، شیرین‌کننده‌های طبیعی یا جایگزین‌های قند (در نوشیدنی‌های رژیمی)، کافئین، ترکیبات طعم‌دهنده مصنوعی، آب‌میوه غلیظ، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد رنگی تولید می‌شوند. آن‌ها درواقع، مایعاتی شیرین، جوشان (گازدار) و فاقد الکل هستند. «کوکاکولا»، «اسپرایت»، «ردبول» و … برخی از نمونه‌های نوشابه‌های گازدارِ محبوب هستند. دکه‌ها، بقالی‌ها، هایپرمارکت‌ها، سوپرمارکت‌ها، پمپ‌بنزین‌ها و مجموعه‌های خدمات رفاهی، مراکز عرضه غذا و خدمات غذایی، فروشگاه‌های آنلاین و … انواع کانال‌های توزیع یا فروش نوشابه‌های گازدار به‌شمار می‌روند. گزارش مرکز تحقیقات بازار Globe News Wire سال گذشته اعلام کرده بود: انتظار می‌رود بازار جهانی نوشابه، از ۴۳۷۷۸‌میلیارد‌دلار در سال ۲۰۲۲، به ۴۶۴۸۸‌میلیارد‌دلار در سال ۲۰۲۳ با نرخ رشد مرکب سالانه ۶٫۲‌درصد افزایش یابد؛ و اگرچه دنباله‌دارشدنِ جنگ روسیه و اوکراین ‌به‌همراهِ تورم افزایش‌یافته جهانی که بخشی‌از‌آن به تأثیراتِ منفیِ کرونا برمی‌گردد، مانع از تحقق کامل این‌ارقام شده؛ اما بازار این نوشیدنی‌های پرطرفدار، رنگارنگ و متنوع، «خوب» است.

 

یک محصول رقابتیِ پرطرفدار

در گزارشی که مرجع تحلیل آمار و پیش‌بینی بازارِ Maximize Market Research ارائه داده، عنوان شده که انتظار می‌رود بازار جهانی نوشابه‌های گازدار به‌دلیل تعدادی از جنبه‌های مثبت، در دوره پیش‌بینی به‌سرعت رشد کند. درپاسخ‌به افزایش تقاضا برای نوشیدنی‌های کم‌کالری، با کربوهیدرات کاهش‌یافته و تولیدشده با شکرِ تصفیه‌شده، بازاریابان به ارائه نوشیدنی‌های شیرین کم‌کالری یا کالری‌صفر مانند «کولای رژیمی» سوق داده شده‌اند. نوشابه‌های گازدارِ بدون کالری، بین علاقه‌مندان به تناسب‌اندام و متخصصان تغذیه به‌طور یکسان موردتقاضا بوده و افزایش تقاضا برای نوشیدنی‌های ورزشی و انرژی‌زا و نیز افزایش تلاش‌های سلامتی و تناسب‌اندام و صنعت روبه‌رشد تناسب‌اندام و سلامت، همگی به رشد بازار جهانی کمک کرده‌اند. علاوه‌براین؛ همان‌طورکه مشتریان بیشتر به مایعات سالم و کاربردی علاقه‌مند می‌شوند، تقاضا برای نوشابه‌های گازدار کم‌کالری افزایش می‌یابد. این مرکز البته ارقامی را متفاوت از GNW که در بالا اشاره کردیم؛ برای گردش مالیِ نوشابه‌های گازدار عنوان و آن‌را برای سال ۲۰۲۲ رقمِ ۲۴۲۹۱میلیارددلار اعلام کرد که با نرخ رشد مرکبِ سالانه ۴٫۷‌درصد در بازه ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۹، افزایشِ ۳۳۵۰۲میلیارددلاری برایش پیش‌بینی می‌شود. «سودا»، «آب‌معدنی گازدار»، «مخلوط سودا و آبمیوه» و موارد مشابه، برخی از محبوب‌ترین انواع سالم‌ِ نوشابه‌های حاویِ اسانس و گازدار هستند که تقاضا برای آن‌ها درحال‌افزایش است. نوشابه‌های گازدار، با بهبود تواناییِ بلع، به فرآیند هضم کمک می‌کند. «مشتری مدرن» در درجه اول به‌فکر راحتی‌ست و اقلام قابل‌حمل، اکثر خریدهایش را تشکیل می‌دهد؛ درنتیجه، تولیدکنندگان تلاش خود را بر روی توسعه نوشیدنی‌هایِ پایدار در بسته‌بندی‌‌هایِ تولیدشده از مواد قابل‌استفاده مجدد و بازیافتی متمرکز کرده‌اند. نوشابه‌های گازدار به‌طورکلی شامل سطوح بالای قند و اسیدهایی خاص هستند که هردو می‌توانند برای سلامتی «مضر» باشند. مصرف بیش‌ازحد نوشابه‌ها ممکن است با ایجاد فرسایش دندان، به‌ سلامت دهان و دندان آسیب برساند و سایر مسائل بهداشتی مهم مانند چاقی در دوران کودکی، افزایش سطح گلوکز خون و افزایش خطر ابتلا به بیماری را به‌همراه داشته باشد. دولت‌ها در سراسر جهان به‌‌میزانی فزاینده‌ بر کاهش سطح قند در نوشابه‌های گازدار (به‌دلیل مسائل بهداشتیِ نگران‌کننده) تمرکز می‌کنند. برای کاهش استفاده از شکر در تولید نوشیدنی‌ها، بسیاری از کشورها مانند بریتانیا و ایالات‌متحده، عوارض سنگینی برای شکر وضع کرده‌اند؛ درنتیجه، انتظار می‌رود چنین عواملی مانعِ تولید نوشابه‌های شیرین‌شده با شکر شده و این‌گونه، رشد بازار جهانی نوشابه‌های گازدار را مهار کنند.

 

قصه از کجا شروع شد؟

ردیابیِ تاریخچه نوشابه‌ها، ما را به آب‌معدنی موجود در چشمه‌های طبیعی می‌رسانَد. حمام‌کردن در آب چشمه طبیعی، از دیرباز به‌عنوان یک «فعالیت سالم» تلقی و گفته می‌شد که آب‌معدنی، «قدرت درمانی» دارند. دانشمندان به‌زودی دریافتند که یک گاز (دی‌اکسید کربن) در پس حباب‌های آب‌معدنیِ طبیعی وجود دارد که وقتی آب، سنگ‌آهک را حل می‌کند، تشکیل می‌شود. اولین نوشابه‌های بی‌‌گاز، در قرن هفدهم ظاهر شدند که مخلوط شیرین‌شده آب و آب‌لیمو با عسل بودند و به آن‌ها «لیموناد» گفته می‌شد. در سال ۱۶۷۶، شرکتی پاریسی به‌نام Compagnie de Limonadiers انحصار فروش این نوشیدنی را دراختیار گرفت و افرادی را واداشت تا به‌عنوان فروشنده، مخازن حاویِ «لیموناد» را پشت خود حمل و به شهروندان تشنه‌ای که در خیابان‌ها دررفت‌وآمد بوند، لیوانی از آن‌را عرضه کنند. در سال ۱۷۶۷، اولین آب گازدارِ قابل‌شربِ ساخته‌شده توسط انسان را «جوزف پریستلی» (انگلیس) ابداع کرد. سه‌سال‌بعد، یک شیمیدان سوئدی به‌نام «توربرن برگمان» دستگاهی را اختراع کرد که با‌استفاده‌از روشی شیمیایی، آب گازدار می‌ساخت. دستگاه او اجازه تولید آب‌معدنیِ بدلی را در مقادیر زیاد ‌داد. در ۱۸۱۰، اولین حق ثبت اختراع ایالات‌متحده برای «وسیله تولید انبوه آب‌های معدنی غیرطبیعی»، به شرکتی در «کارولینای جنوبی» صادر شد. با‌این‌حال، نوشیدنی‌های گازدار تا قبل از سال ۱۸۳۲ در آمریکا محبوبیت زیادی کسب نکردند؛ یعنی زمانی‌که «جان ماتیوز» دستگاه به‌اصطلاح «فواره نوشابه» را اختراع کرد: مخزنی خنک‌کننده شامل اهرمِ متصل به شیرآلات که با کشیدنِ اهرم، مقداری معین از نوشیدنی را می‌شد در لیوان، خالی کرد. این وسیله که برای عرضه نوشیدنی در مغازه‌ها ارائه شده بود، همچنان (البته تکامل‌یافته‌اش) در فروشگاه‌های مختلف وجود دارد. نوشیدن آب‌معدنیِ طبیعی یا مصنوعی، رفتاری سالم محسوب می‌شد و داروسازان (آمریکایی) که آب‌معدنی می‌فروختند، گیاهان دارویی و طعم‌دار را به آب‌های بی‌طعم اضافه می‌کردند که شامل عصاره پوست درخت غان، قاصدک، سارساپاریلا؛ و عصاره‌های میوه می‌شد. برخی از مورخان معتقدند که اولین نوشابه گازدارِ طعم‌دار، در سال ۱۸۰۷ توسط دکتر «فیلیپ سینگ» (از فیلادلفیا) ساخته شد. داروخانه‌های اولیه آمریکایی، با آن فواره‌های نوشابه‌شان، به بخشی از فرهنگ زمانه خود تبدیل شدند. مشتریان می‌خواستند نوشیدنیِ «سلامتِ» خود را همراهشان به خانه ببرند و اینجا بود که صنعتِ «بطری‌سازی نوشابه»، از تقاضای مصرف‌کنندگان ایجاد شد و رشد کرد. بیش از ۱۵۰۰ حق ثبت اختراع برای چوب‌پنبه، درپوش یا درِ روی بطری نوشیدنی‌های گازدار در روزهای آغازینِ «داخلِ بطری‌کردنِ نوشابه‌ها» ثبت شد. ازآنجایی‌که بطری‌ها تحت‌فشار زیادی از گاز بودند (و هستند)؛ بنابراین، مخترعان به‌دنبال بهترین راه برای جلوگیری از فرار حباب‌ها می‌گشتند. در سال ۱۸۹۲، «درپوشِ تاجی ساخته‌شده با چوب‌پنبه» توسط «ویلیام پینتر» (اپراتور ابزار‌فروشی) به‌ثبت رسید که اولین روش موفق برای نگهداری حباب‌ها در بطری بود. با افزایش تقاضا برای نوشیدنی‌های قابل‌حمل، به بطری‌های بیشتری نیاز بود و ازاین‌رو، در سال ۱۸۹۹ اولین دمنده شیشه برای تولید خودکار بطریِ شیشه‌ای ارائه شد (بطری‌های قبلی به‌روش دستی دمیده می‌شدند). چهار‌سال‌بعدش، «مایکل اونز» این اختراع را به تکامل رساند و چنان سرعتی به کار داد که تولید بطری‌های شیشه‌ای، از ۱۵۰۰‌عدد در روز، به ۵۷هزارعدد در روز رسید. کم‌کم درپوش‌ها نیز بهبود یافته و تبدیل به تشتکِ فلزی یا پلاستیکی شدند. بسته‌بندی‌ها نیز از شیشه، به‌‌سمتِ فلز و پلاستیک هدایت شد. در حدود سال ۱۸۲۰ بود که بهبود در فرآیندهای تولید، باعث خروجیِ متنوع‌تر و نمک‌ها و طعم‌‌دهنده‌های معدنی به این محصولات اضافه شدند؛ مثلاً زنجبیل در سال ۱۸۲۰، لیمو در دهه ۱۸۳۰ و تونیک در سال ۱۸۵۸٫

 

خالق کوکاکولا؛ مجروح جنگی با یک فرمول جادویی

«جان اسمیت پمبرتون» (۸ ژوئیه ۱۸۳۱- ۱۶ اوت ۱۸۸۸) داروساز آمریکایی و کهنه‌سرباز ارتش ایالات کنفدراسیون بود که بیشتر به‌عنوان مخترع «کوکاکولا» شناخته می‌شود. او در ماه می ۱۸۸۶، نسخه اولیه نوشیدنی را تولید کرد که بعداً به «کوکاکولا» تبدیل شد؛ اما کمی قبل از مرگش در سال ۱۸۸۸ حقوق خود را برای این نوشیدنی فروخت. درواقع، او در آوریل ۱۸۶۵ طیِ نبرد «کلمبوس» توسط ضربه شمشیر، زخمی شد. او برای کنترل دردِ مزمنش، به اعتیاد به مورفین منجر شد. او شروع به آزمایش داروهای مسکن و سموم مختلف کرد. او پس از توسعه نوشیدنیِ خاصی که الکل و کوکائین را برای تهیه‌اش ترکیب می‌کرد، به دستوری رسید که بعداً برای تهیه «کوکاکولا» از آن اقتباس شد. «کوکا»، یکی از چهار گیاه کشت‌شده در خانواده «اریتروکسیلاسه» است که در کلِ جهان به‌خاطر آلکالوئید روان‌گردانش؛ یعنی «کوکائین» شناخته شده است. محصولات «کوکا» بیش از ۸۰۰۰‌سال است که در آمریکای جنوبی رشد می‌کنند و در فرهنگ‌ِ بومیِ‌ آنجا، از استفاده از برگ‌هایش به‌عنوان دارو و مسکن استفاده می‌شود. آرژانتین، بولیوی، برزیل، کلمبیا، ونزوئلا، اکوادور و پرو؛ محل کشت این گیاه هستند. محتوای آلکالوئید «کوکائین» موجود در برگ‌های «کوکا»، از ۰٫۲۳درصد تا ۰٫۹۶درصد اندازه‌گیری شده است. شرکت «کوکاکولا» طی سال‌های ۱۸۸۵ تا ۱۹۰۳، از عصاره برگ «کوکا» در محصولات خویش استفاده می‌کرد.

 

تجزیه‌وتحلیل بخش‌های مختلف بازار نوشابه‌های گازدار

برپایه طعم؛ بازار نوشیدنی‌های گازدارِ غیرالکلی، عمدتاً به کولا و مرکبات تقسیم می‌شود و درادامه، سایر ترکیبات وارد میدان می‌شوند. انتظار می‌رود بخش طعم «کولا» تا سال ۲۰۲۹ بیشترین سهم بازار را دراختیار داشته باشد. آن‌ها به‌دلیل مزیتِ «اولین‌بودن» درنوعِ‌خود، جایگاه غالب را دارند و اگرچه باعث افزایش وزن می‌شوند؛ اما همچنان بیشترین و سرسخت‌ترین هواداران، متعلق به آن‌ها هستند. میزان کافئین و فروکتوزِ موجد در آن‌ها بالاست وبه‌رغم خواص منفی شان، بیشتر به‌خاطر این ویژگی‌ها

بوده که جایگاه خود را نسبت به سایر طعم‌های رقیب، تثبیت کرده است. ازآن‌سو، انتظار می‌رود که بخش حاوی طعم‌دهنده مرکبات نیز در دوره پیش‌بینی ۲۰۲۳-۲۰۲۹ به‌سرعت و با نرخ سالانه ۴٫۹درصد رشد کند. آن‌ها انواعی کم‌کالری‌تر هستند که از پوست گریپ‌فروت، شربت ذرت، ریواس اسکاتلندی و فلفلِ سیچوآن تهیه می‌شوند.

برپایه کانال توزیع؛ هایپرمارکت‌ها، سوپرمارکت‌ها، عمده‌فروشان، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مراکز ارائه خدمات رفاهی و تفریحی، غذاخوری‌ها و خدمات‌دهندگان غذا و فروشگاه‌های آنلاین را باید اصلی‌ترین محل‌های عرضه و فروش این نوشیدنی‌ها نامید. انتظار می‌رود که بخش هایپرمارکت‌ها و انبوه‌فروشان در دوره پیش‌بینی ۲۰۲۳-۲۰۲۹ سریع‌ترین رشد را تجربه کنند و ازآنجایی‌که بسیاری از مردم در جهان، نوشیدنی‌های خود را از سوپرمارکت‌ها و فروشندگان عمومی می‌خرند، رشد شهرنشینی و زیست جدید باعث حرکت عموم به‌سمت فروشگاه‌های زنجیره‌ای شده و طیِ سال‌های اخیر و به‌ویژه در دوره پاندمی کرونا، بسترِ این حرکت، از خرید حضوری به خرید آنلاین، تغییر جهت داده است؛ ازاین‌رو، خرید از فروشگاه‌های آنلاین، با استقبال بیشتری روبه‌رو شده که انتظار می‌رود این‌بخش در دوره پیش‌بینی ۲۰۲۳-۲۰۲۹ به‌سرعت و با نرخ ۶٫۱درصد رشد کند.

برپایه بسته‌بندی؛ بازار نوشیدنی‌ها به بطری‌ها و قوطی‌ها تقسیم می‌شود. انتظار می‌رود که بخش بطری‌ها در بازه پیش‌بینی ۲۰۲۳-۲۰۲۹ سریع‌ترین رشد را ثبت کند. بسته‌بندیِ بطری، مزایای بسیاری دارد؛ ازجمله‌اینکه امکان پرکنندگیِ راحت‌تری دارند، خوش‌دست‌ترند، تنوع ظاهری بیشتری دارند، از مواد اولیه‌ای می‌توان آن‌ها را تهیه کرد که با محیط‌زیست سازگارتر باشند و البته دوام بیشتری دارند و اساساً طی یک نظرسنجی؛ بین مشتریان، محبوب‌ترند.

 

کشورهایی با بیشترین علاقه‌مندان نوشابه

آمریکای شمالی، بر بازار جهانیِ نوشابه‌های گازدار در دوره پیش‌بینی ۲۰۲۳-۲۰۲۹ تسلط دارد. انتظار می‌رود این جغرافیا تا سال ۲۰۲۹ بیشترین سهم بازار را دراختیار داشته باشد. «ایالات‌متحده» محرک رشدِ کلی بازار است؛ چراکه خانه بسیاری از نام‌های برتر این صنعت؛ مانند «کوکاکولا» و «پپسی کو» است. نیازها برای نوشیدنی‌ها و مواد غذایی بسته‌بندی‌شده و افزایش تقاضا برای نوشابه‌های گازدار، بین جوانان امروزی افزایش یافته و ازاین‌رو، تقریباً در همه‌جا با استقبال فزاینده مواجه‌اند. انتظار می‌رود آسیا-اقیانوسیه نیز در دوره پیش‌بینی ۲۰۲۳-۲۰۲۹ رشد قابل‌توجهی داشته باشد که به‌دلیل تقاضای فزاینده در‌این‌منطقه برای نوشابه‌های گازدار مانند کوکاکولا، اسپرایت و حتی نوشابه‌های گازدار سالم است؛ زیرا انواعِ گازدار بدون قند و افزودنی‌ها، فوایدی هم برای سلامتی دارند. بااین‌همه، اگر تصویری واضح‌تر از شکلِ پراکندگیِ علاقه‌مندان این‌محصولات بخواهیم؛ باید از داده‌های گزارش مصرف Statista استفاده کنیم که ۱۲ جولای ۲۰۲۳ منتشر شده و طبق آن؛ نوشابه‌های گازدار به‌ویژه در «مکزیک»، «دانمارک»، «ایالات‌متحده» و «بریتانیا» محبوب بوده و در آن‌ها نسبت افرادی‌که مرتباً سراغ این‌نوع از نوشیدنی‌ می‌روند، «زیاد» است؛ به‌ترتیب: ۶۲، ۶۰، ۵۶ و ۵۵درصد (به‌درصد). در «آلمان»، یک‌نفر از هر دو‌نفرِ افراد مورد‌بررسی گفتند: به‌طور‌منظم نوشابه مصرف می‌کنند؛ اما در «ژاپن» این گزینه، محبوبیت کمتری دارد: کمتر از یک‌سومِ پاسخ‌دهندگان به‌طور‌منظم نوشیدنی‌هایی نظیرِ «کوکاکولا»، «اسپرایت» یا «فانتا» می‌نوشند. نوشیدنی‌های غیر‌الکلی اغلب به‌عنوان «نوشابه» شناخته می‌شود و علاوه‌بر نوشابه‌ها؛ شامل آبمیوه‌ها‌ی گازدار، آب‌های طعم‌دار و حاوی عصاره مالت نیز می‌شود؛ اما لیمونادها و نوشیدنی‌های حاویِ «کولا» (اغلب شیرین) محبوب‌ترند. علاقه‌مندان نوشابه در «اسپانیا» (۴۶درصد)، «فرانسه» (۴۱درصد)، «سوئیس» (۴۰درصد)، «اتریش» (۳۷درصد) و «ژاپن» (۳۰درصد) هستند.

 

۱۰ برند برتر در صنعت نوشابه‌سازی

به‌نظر می‌آید که اکنون، ۱۰ شرکت برتر نوشابه (طبق آمار ۲۰۲۲) یک نگرانی مشترک دارند: افزایش هشدارهای سلامتی در سطح بین‌المللی درمورد میزان مصرف قند و کافئین باعث شده است شاهد محبوبیت سایر نوشیدنی‌ها مانند چای و قهوه، باشیم و این، مساوی‌ست با «کاهش فروش!» البته این‌طور نیست که صاحبان این برندها بیکار نشسته و زانوی غم را بغل کرده باشند؛ آن‌ها هم تغییراتی را در محصولاتشان ایجاد کرده‌اند و درپاسخ‌به تهدیدِ پایین‌آمدن سودشان، محصولات خود را با افزودن گزینه‌های سالم‌تری مانند آب‌معدنی و آبمیوه‌ها متنوع کرده‌اند. برخی نیز بر بهبود تلاش‌های بازاریابی برای افزایش آگاهی از نام تجاری در میان مصرف‌کنندگانی که ممکن است از محصولاتشان بی‌اطلاع بوده یا آن‌ها را ناسالم می‌دانند، تمرکز کرده‌اند. این ۱۰ شرکتِ برتر که عمده آن‌ها مدت‌هاست نبض بازار را دراختیار دارند، شیوه‌های خود را برای ثبات جایگاه و حتی ورود به حیطه‌های جدید سودآوری به‌روز کرده‌اند و همچنان صدرِ جدول‌های فروش را به‌خود اختصاص داده‌اند. در آخرین گزارش سالانه مرکز تحقیقات بازار و تحلیل داده‌های فروش Biz Vibe، به ۱۰ برند برتر در صنعت نوشابه‌سازی اشاره شده است.

  1. پپسی‌کو (PepsiCo)

درآمد ۲۰۲۲ معادل ۸۶٫۳۹میلیارد‌دلار

بزرگ‌ترین شرکت نوشابه در جهان کیست؟ PepsiCo در فهرست ۱۰ شرکت برتر نوشابه‌سازی جهان در سال ۲۰۲۲ رتبه یکم را دارد. یک شرکت چندملیتی مواد غذایی و نوشیدنی که دفتر مرکزی آن در «نیویورک» بوده و توسط «کالب برادهم» در سال ۱۸۹۸ با‌عنوان «نوشیدنی براد» ایجاد شد. پس‌از‌آنکه از «پپسین» و «کولا» در دستورتهیه این‌‌محصول استفاده شد، «برادهم» نام تجاری‌اش را به «پپسی کولا» تغییر داد. این نام نیز در ۱۹۰۳ به «پپسی» کوتاه شد. در ۲۰۱۶، بیش از ۳۱‌درصد از کل فروش جهانی شرکت‌های نوشابه متعلق به آن بود. این برند، ۱۱ زیربرند دارد که هریک بیش از یک‌میلیارد‌دلار درآمد سالانه دارند: Gatorade، Aquafina، Lipton، Tropicana، Quaker Oats، Frito-Lay، Doritos، Cheetos، Mountain Dew، Diet Mountain و Sierra Mist.

  1. یونیلیور (Unilever)

درآمد ۲۰۲۲ معادل ۶۰٫۰۷میلیارد‌دلار

رتبه دومِ ۱۰ برند بزرگ نوشابه در جهان در سال ۲۰۲۲، یک شرکت کالاهای مصرفی فراملی هلندی-بریتانیایی‌ست که دفاتر مرکزی آن در «روتردام» و «لندن» قرار دارد و فهرست اولیه آن در بورس اوراق بهادار Euronext آمستردام؛ و بازار ثانویه آن در بورس‌های لندن و نیویورک عرضه می‌شود. محصولات این شرکت، شامل مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، مواد پاک‌کننده و محصولات مراقبت شخصی‌ست. این، سومین شرکت بزرگ کالاهای مصرفی در جهان است که بر‌اساس درآمد سنجیده می‌شود. «یونیلور» در حدود ۱۹۰ کشور فعالیت دارد و برندهای خاصش مانند «داو» یا «وازلین» در جهان شناخته‌شده‌اند. برخی از برندهای نوشابه آن عبارت‌اند از Lipton، Lipton Ice tea، Jif، Horlicks و Knorr.

  1. شرکت کوکاکولا (The Coca-Cola Company)

درآمد ۲۰۲۲ معادل ۴۰میلیارد‌دلار

این شرکت مستقر در «آتلانتا» بیش از ۵۰۰ برند نوشابه، آب‌میوه، نوشیدنی‌های ورزشی، محصولات آب و چای را تولید و توزیع می‌کند. این برند توسط «آسا کندلر» در سال ۱۸۹۲ تأسیس شد و از ۱۸۸۹ یک سیستم توزیع فرانشیز را راه‌اندازی کرده که در آن، «شرکت کوکاکولا» فقط کنسانتره شربت تولید می‌کند که به تولیدکنندگان مختلف در سراسر جهان فروخته می‌شود. شرکت کوکاکولا مالک تولیدیِ انحصاری خود در بطری‌سازی به‌نام Coca-Cola Refreshments که در آمریکای شمالی مستقر است و نیز مالکِ ۱۶‌درصد از سهام صنایع غذایی Keurig Green Mountain است. «کوکاکولا» محصولات خود را در بیش از ۲۰۰ کشور بازاریابی می‌کند و به‌فروش می‌رساند. این شرکت، بیش از ۱۳۰ سال است که در تجارت حضور دارد و یکی از با‌ارزش‌ترین برندهای جهان است. ارزش بازار آن ۲۵۰‌میلیارد‌دلار است و بیش از ۲۰۰هزار کارمند در سراسر جهان دارد که در بیش از ۵۰۰ کارخانه در کشورهای مختلف به کار مشغول‌اند. برندهای نوشیدنیِ ‌آن Coca-Cola Classic، Diet Coke، Caffeine Free Diet Coke، Sprite و Fanta Orange/Lemon Fanta هستند.

  1. هلدینگ گروه آساهی (Asahi Group Holdings)

درآمد ۲۰۲۲ معادل ۱۹٫۷۳میلیارد‌دلار

رتبه چهارم این لیست تولیدکنندگان نوشابه، هلدینگ گروه آساهی است؛ یک شرکت ژاپنی که البته بخشی از محصولاتش به نوشابه‌های غیرالکلی اختصاص دارد. دفتر مرکزی آن در «توکیو» است و از محبوب‌ترین محصولاتش باید به آبجوی غیر‌الکلی Zero اشاره کرد. این شرکت، نوشابه، آب‌معدنی و نوشیدنی‌های دیگری مانند قهوه، چای و آبمیوه نیز دارد. همچنین نوشابه‌هایی را با برچسب‌های Pop Water، Aloe Water، Calpis Water، Melon Soda و Oronamin C Drink تولید می‌کند. «آساهی» در ۱۶ فوریه ۱۸۹۲ توسط «شینجیرو توری» ایجاد شد و بعداً به کارخانه «آساهی شوزو» تغییر نام داد؛ و به‌مرور با افزایش درامدهایش تبدیل به یک هلدینگ غول‌آسا شد.

  1. گروه دکتر پپر اسنپل (Dr. Pepper Snapple Group)

درآمد ۲۰۲۲ معادل ۱۴٫۵میلیارد‌دلار

دفتر مرکزی این شرکت در «تگزاس» واقع است و در سال ۱۹۹۲ با ادغام دو شرکت Dr. Pepper و Cadbury Schweppes Americas Beverages ایجاد شد. این شرکت، مالک بیش از ۵۰ برند؛ از‌جمله Big Red، Cactus Cooler، Canada Dry، Dr Pepper، Mott’s، Orangina، Sunkist و Venom Energy. همچنین مالک یا دارای مجوز تولید بسیاری از برند‌های نوشیدنی غیر‌گازدار در سراسر جهان است. این شرکت، محصولات خود را از‌طریق طیف گسترده‌ای از کانال‌های توزیع؛ از‌جمله شبکه توزیع‌کنندگان مستقل و نیروی فروش مستقیم، به مشتریان خدمات غذایی مانند فروشگاه‌های رفاه، رستوران‌ها، هتل‌ها و بیمارستان‌ها می‌فروشد.

  1. کوفولا (Kofola)

درآمد ۲۰۲۲ معادل ۶٫۹۹میلیارد‌دلار

یک شرکت نوشابه‌های غیر‌الکلی در اروپای شرقی مرکزی مستقر در «چک» که محصولاتی در انواع مختلف؛ با و بدون کافئین تولید می‌کند. این شرکت، در سال ۱۹۹۲ توسط سه کارآفرین تأسیس شد: «یان کوفول»، «واکلاف کوبو» و «پتر روسکا». درابتدا نیز به‌عنوان تولید‌کننده آب‌معدنی و نوشیدنی‌های گازدار شروع‌به‌کار کرد. آن‌ها در سال ۱۹۹۳، اولین و در سال ۱۹۹۵، دومین کارخانه بزرگ خود را افتتاح کرد. خطوط اصلی محصولاتش عبارت‌اند از Kofola Original، Kofola Citrus، Kofola Orange و Kofola Red Bull.

  1. مانستر بِورج (Monster Beverage)

درآمد ۲۰۲۲ معادل ۶٫۳۱میلیارد‌دلار

رتبه هفتمِ فهرست، یک شرکت نوشیدنی چندملیتی مستقر در «کالیفرنیا» است که نوشیدنی‌های انرژی‌زا، نوشیدنی‌های ورزشی و چای‌های آماده را تولید و توزیع می‌کند و دارای مجوز مستقل از برند Monster Energy است. این شرکت همچنین دفاتری در لندن، سیدنی، تورنتو و سائوپائولو دارد. نیز دارای یک کارخانه تولیدی در «ریورساید کانتی» است که نوشیدنی‌های انرژی‌زای Monster و انواع دیگری مانند سوداهای طبیعی Hansen و Peace Tea (یک زیربرند از لیپتون) را تولید می‌کند. شرکت Monster سالانه بیش از پنج‌میلیارد قوطی نوشیدنی انرژی‌زا تولید می‌کند.

  1. آریزونا بِورج کمپانی (Arizona Beverage Company)

درآمد ۲۰۲۲ معادل ۳میلیارد‌دلار

نوشابه‌سازِ «آریزونا» در لیست ۱۰ شرکت برتر نوشیدنی‌های غیرالکلی در جهان در سال ۲۰۲۲، رتبه هشتم را به‌خود اختصاص داده است. دفتر مرکزیِ این شرکت، در «نیویورک» است و توسط «جان فرولیتو» و «دان وولتاجیو» در سال ۱۹۸۷ راه‌اندازی شد. نوشیدنی‌های انرژی‌زا، آیس‌تی، انواع آبمیوه و نوشیدنی‌های ورزشی؛ از تولیدات آن هستند. همچنین قهوه، پودر شکلات داغ و چای کیسه‌ای را با نام تجاری AriZona به‌فروش می‌رساند.

  1. پرایمو واتر (Primo Water)

درآمد ۲۰۲۲ معادل ۲٫۱میلیارد‌دلار

رتبه نهم فهرست، علاوه‌بر آب بسته‌بندی؛ آب‌های گازدار و آب‌میوه‌های طعم‌دار نیز تولید می‌کند. این شرکت، توسط «فرانک پانام» در سال ۱۹۸۷ تأسیس شد و اکنون متعلق به «نستله واترز آمریکای شمالی» (NWNA) است؛ از زیرمجموعه‌های «نستله» (برند چندملیتی مواد غذایی و نوشیدنی) که دفتر مرکزی آن در «سوئیس» قرار دارد.

  1. بریتویک(Britvic)

درآمد ۲۰۲۲ معادل ۱٫۹میلیارد‌دلار

آخرین عنوان، شرکتی‌ست که در ۱۹۲۶ ایجاد شد و به‌عنوان زیرمجموعه Britvic Soft Drinks Limited فعالیت می‌کند. یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان نوشابه در جهان با سهم بازار حدود پنج‌درصد است و بیش از ۱۶۰۰ محصول؛ از‌جمله Ribena، Robinsons و J2O تولید می‌کند. درآمدهای این شرکت طیِ چند‌سال‌گذشته روندی صعودی داشته است.

مصطفی رفعت