دسته : جامعهتاریخ: ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
پنج نگرانی بزرگ جهانیان در سال ۲۰۲۳

سایه‌‌آنلاین؛ «تورم» مهم‌ترین نگرانیِ بین‌المللی در نظرسنجی «نگرانی‌های جهانی» در ۱۳‌ماه‌گذشته است. بله؛ «افزایش قیمت‌ها» برای چهارنفر از هر ۱۰‌نفر (۴۱‌درصد) به‌طورمتوسط در ۲۹ کشور نگران‌کننده است. نظرسنجی Ipsos (یک شرکت تحقیقاتی و مشاوره بازار چندملیتی که دفتر مرکزی آن در پاریس بوده و در سال ۱۹۷۵ توسط «دیدیه تروشه» تأسیس شد) آنچه را که عموم مردم فکر می‌کنند مهم‌ترین مسائل اجتماعی و سیاسی هستند، بررسی و از داده‌های بیش از ۱۰‌سال استفاده می‌کند تا آخرین دریافت‌ها را در‌این‌زمینه ارائه دهد. این پژوهش، بین ۲۴ مارس تا ۷ آوریل ۲۰۲۳ انجام شد و مشتمل‌بر ۲۰۵۷۰ مصاحبه آنلاین از بزرگ‌سالان بین ۱۸ تا ۷۴‌ساله در «کانادا»، «اسرائیل»، «مالزی»، «آفریقای جنوبی»، «ترکیه» و «ایالات‌متحده»؛ ۲۰ تا ۷۴‌ساله در «اندونزی» و «تایلند»؛ و ۱۶ تا ۷۴‌ساله در تمامِ ۲۱ جغرافیایِ دیگر است.

 

یافته‌های کلیدی نشان می‌دهد …

«تورم» همچنان بالاترین نگرانیِ کنونی‌ست. بااین‌حال، شاهد تثبیت سطوح نگرانی هستیم؛ البته در سطح تاریخیِ بالا! دراین‌ماه ۴۱‌درصد حاضران در نظرسنجی، به آن اشاره کرده‌اند.

۱۳ کشور: آرژانتین، استرالیا، کانادا، کلمبیا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، لهستان، سنگاپور، کره جنوبی، اسپانیا، ترکیه و ایالات‌متحده؛ «افزایش قیمت‌ها» را بزرگ‌ترین نگرانیِ خود نامیده‌اند.

در تمام جوامع، «تورم» و متعاقباً «فقر و نابرابریِ اجتماعی» (۳۲درصد)، «جرم و خشونت» (۳۰درصد)، «بیکاری» (۲۷درصد) و «فساد مالی و سیاسی» (۲۷درصد)، پنج نگرانیِ اصلی را تشکیل می‌دهند.

«درگیری نظامی بین دولت‌ها» همچنان در رتبه ۱۲ فهرست است. «لهستان» با اختلافی قابل‌توجه (۳۱‌درصد)، نگران‌ترین کشور دراین‌زمینه بوده؛ و «ژاپن» و «آلمان» (هر‌دو با ۲۰‌درصد) بعدی‌ها هستند.

نگرانی از «کرونا» روند کاهشی دارد و به رتبه هفدهم (از ۱۸ عامل نگرانی) رسیده است؛ یعنی کمتر از یک‌نفر از هر ۱۰‌نفر (شش‌درصد) آن‌را انتخاب کرده‌اند.

تقریباً دوسوم (۶۴‌درصد) معتقدند که کشورشان در مسیر اشتباهی حرکت می‌کند که نسبت به آمار قبل، دودرصد افزایش داشته است.

«آرژانتین» (۹۰‌درصد) و «آفریقای جنوبی» (۸۹‌درصد) بدبین‌ترین کشورها هستند امتیاز اولی، دودرصد؛ و امتیاز دومی، شش‌درصد نسبت‌به‌قبل افزایش یافته است.

 

تورم

چهارنفر از هر ۱۰‌نفر (۴۱درصد) «تورم» را یکی از بزرگ‌ترین مسائلی که کشورشان را تحت‌تأثیر قرار داده، انتخاب می‌کنند که نسبت‌به‌قبل یک‌واحددرصد پایین‌تر است. «آرژانتین» نگران‌ترین کشور است و با امتیاز ۷۱‌درصد، بالاترین سطح نگرانی را درمورد «افزایش قیمت‌ها» نشان داده است. بقیه پنج عضو اصلی که بیشترین نگرانی‌شان «تورم» بوده، شاهد کاهش سطح نگرانی در‌این‌دوره‌اند: «لهستان» سه‌درصد، «ترکیه» هشت‌درصد، «کانادا» پنج‌درصد و «فرانسه» دودرصد. «ایالات‌متحده» که ششمین کشور نگران «تورم» درحال‌حاضر است؛ افزایش پنج‌درصدی سطح نگرانی شهروندانش را ثبت کرده. به‌طورمتوسط در ۲۹ جغرافیا، یک‌سوم مردم، وضعیت اقتصادی فعلی کشورشان را «خوب» توصیف می‌کنند. نگاه مثبت به‌ویژه در «آسیای جنوب‌شرقی» رایج است؛ و «سنگاپور» (۷۸‌درصد)، «اندونزی» (۶۴‌درصد) و «مالزی» (۵۶‌درصد) همگی در پنج رتبه اول قرار دارند. مثبت‌نگری در «اسپانیا» و «پرو» بیشترین افزایش را داشته است (هر‌دو با پنج‌واحددرصد) است. برزیلی‌ها نیز با افزایش چهاردرصدی نسبت‌به‌قبل، بالاترین امتیاز اقتصادی خوبِ خود را در یک‌دهه ‌ثبت کردند. ازآن‌سو، کاهش چهاردرصدی نسبت به دوره گذشته، نشان می‌دهد که «آرژانتین» به انتهای رده‌بندی بازگشته است. اکنون تنها پنج‌درصدِ آرژانتینی‌ها وضعیت اقتصادی کشورشان را «خوب» توصیف می‌کنند که پایین‌ترین نمره تاکنون است.

تغییر آب‌وهوا

«تغییرات اقلیم»، هفتمین نگرانیِ عمده در نظرسنجی «نگرانی‌های جهانی» است؛ ‌آن‌هم با یک پله افزایش نسبت به دوره قبل. ۱۶‌درصدِ جمعیت حاضر دراین‌پژوهش از ۲۹ جامعه جهانی، آن‌را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مسائلی که کشورشان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، انتخاب می‌کنند. «هلند» را باید نگران‌ترین کشور درمورد «تغییرات اقلیمی»‌ خواند: از هر ۱۰‌نفر هلندی، سه‌نفرشان آن‌را به‌عنوان یکی از نگرانی‌های عمده انتخاب می‌کنند که نسبت‌به‌قبل چهارواحددرصد افزایش دارد. در رتبه‌های بعدی، «استرالیا» با ۲۸درصد، «آلمان» با ۲۸درصد، «فرانسه» با ۲۶درصد و «کانادا» با ۲۵درصد قرار دارند. بااین‌حال، «تغییرات آب‌وهوایی» نگرانی شماره‌یک در هیچ کشور و جامعه‌ای نیست! اسرائیلی‌ها کمترین نگرانی را در‌این‌زمینه دارند: از هر ۵۰‌نفر (دودرصد) تنها یک‌نفر! «آرژانتین» از میان ۲۹ کشور، در رتبه ۲۸ قرار دارد و چهاردرصد شرکت‌کنندگانش، آن‌را به‌عنوان یک نگرانی انتخاب کرده‌اند.

درگیری نظامی

دراین‌نظرسنجی، درگیری نظامی بین کشورها در رتبه دوازدهم از ۱۸ موضوع قرار دارد و از هر ۱۱‌نفر، تنها یک‌نفر (نه‌درصد) آن‌را به‌عنوان یکی از سه نگرانی بزرگ که کشورشان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، نامیده است. «لهستان» نگران‌ترین کشور درمورد «درگیری نظامی»‌ بوده و تقریباً یک‌نفر از هر سه‌نفر (۳۱درصد) آن‌را به‌عنوان نگرانی انتخاب کرده. این برای اولین‌بار است که «آلمان» جزو دو کشور اول فهرست نگران‌ها درمورد این‌موضوع (از زمان اضافه‌شدن آن به نظرسنجی «نگرانی‌های جهانی») قرار ندارد. «ژاپن» اکنون در رتبه دوم قرار دارد و از هر پنج‌ ژاپنی، یک‌نفر (۲۰‌درصد) آن‌را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مسائلی که کشورش را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، انتخاب کرده است.

ویروس کرونا

مردم جهان «کرونا» را در رتبه هفدهم از ۱۸ موضوعی که کشورشان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، قرار می‌دهند. یک‌نفر از هر ۲۰‌نفر (شش‌درصد) همه‌گیری را یکی از مبرم‌ترین نگرانی‌های کشورش انتخاب می‌کند. کاهش نگرانی درمورد همه‌گیری قابل‌توجه بوده است. در فوریه ۲۰۲۲، از هر سه‌نفر در کل جهان، یک‌نفر (۳۳‌درصد) گفت که «کرونا» مشکل اصلی کشورشان است. تا آوریل ۲۰۲۲، به ۱۸‌درصد کاهش یافت و این‌رقم در آغاز ۲۰۲۳ به ۱۳‌درصد رسید. اکنون ۱۳‌درصد، بالاترین سطح نگرانی‌ست که در هر کشوری شاهد آن هستیم؛ هم در «مالزی» و هم در «ژاپن»، ۱۳درصدِ افراد، همه‌گیری «کرونا» را به‌عنوان نگرانی اصلی انتخاب می‌کنند. در سه کشور «مجارستان»، «آرژانتین» و «آفریقای جنوبی» نیز تنها یک‌درصد آن‌را به‌عنوان نگرانی انتخاب کرده‌اند!

نابرابریِ اجتماعی

از هر سه‌نفر، یک‌نفر (۳۲‌درصد) در ۲۹ کشور، «فقر و نابرابریِ اجتماعی» را یکی از بزرگ‌ترین مسائلی دانسته که کشورش را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این‌رقم نسبت به دوره قبل نظرسنجی، یک‌واحددرصد افزایش یافته است. در مارس ۲۰۲۲، «نابرابری» بالاترین نگرانی از ۱۸ نگرانی بود؛ اما ازآن‌زمان‌به‌بعد، «تورم» نگرانی شماره‌یک بوده است و «نابرابری» در رتبه دوم قرار دارد. «اندونزی» اکنون نگران‌ترین کشور ازنظر «نابرابری» است؛ به‌طوری‌که از هر دونفر، یک‌نفر (۴۹درصد) آن‌را چالش مهم عنوان کرده است که افزایش هشت‌درصدی نسبت‌به‌قبل است. بانگاهی‌به تغییر اوضاع طی ۱۲‌ماه‌گذشته، در آوریل ۲۰۲۲ «کلمبیا» با ۴۴‌درصد نگران‌ترین کشور درزمینه «نابرابری» بود. اکنون ۳۷‌درصد آن‌را به‌عنوان یک موضوع انتخاب می‌کنند.

مصطفی رفعت