دسته : اقتصادتاریخ: ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
آشنایی با MrBeast؛ خالق سالِ «یوتیوب»

سایه‌‌آنلاین؛ در مراسم جوایز Streamy 2023 که در «یوتیوب» پخش شد، یک سازنده محتوا ملقب به MrBeast که نام اصلی‌اش «جیمی دونالدسون» است، برنده بخش اصلی «خالق سال» و جایزه بهترین همکاری با «دواین جانسون» (راک) شد. جوانِ ۲۵‌ساله که در «کارولینای شمالی» بزرگ شده، تنها برنده‌ای بود که جوایز متعددی را به‌واسطه موفقیت چشمگیر کانال یوتیوبش برده؛ که بر چالش‌های اغراق‌‌آمیز متمرکزند. آخرین فهرست نشریه Forbes از «موفق‌ترین ارائه‌دهندگان محتوای اینترنتی»، او را به‌عنوان «پردرآمدترین» با درآمد سالانه ۵۴‌میلیون‌دلار، معرفی می‌کند. کانال MrBeast تا اوت ۲۰۲۳، دومین کانال پرطرفدار YouTube بود؛ درحالی‌که در ابتدای سال جاری در رتبه چهارم قرار داشت. دراین‌بازه، «دونالدسون» با ترفندِ پرداخت هزینه برای عمل‌هایی که باعث می‌شود ۱۰۰۰ نابینا، «بینا»؛ و ۱۰۰۰ ناشنوا، «شنوا» شنوند، توجهات را به‌خود جلب کرده. یوتیوبرها عموماً بینِ پردرآمدترین سازندگان محتوا، رتبه بالایی دارند. یکی از عللِ این‌موضوع، پست‌های حمایت‌شده و همچنین تبلیغاتی‌ست که اگر در قالب ویدیویی باشند، درآمد بیشتری کسب می‌کنند. به‌گفته Forbes؛ «دونالدسون» از این‌جنبه استفاده می‌کند. هرچند، بسیاری از سازندگان که به‌عنوان «شخصیت‌های رسانه‌های اجتماعی»، میلیون‌ها‌دلار درآمد کسب کرده‌اند، این‌کار را ازطریق معاملات تجاریِ خارج ‌از این رسانه انجام داده‌اند؛ مثلاً «جِیک پاول» (رتبه سوم) که به‌عنوان خالق کمدی و موزیک در Vine و بعداً YouTube شروع‌به‌کار کرد، به انجام مسابقه «بوکس» و فروش کالا پرداخته است؛ یا تیم دونفره «رت مک‌لافلین» و «چارلز لینکلن»، از کمدی‌ها و ارائه سرگرمی‌هایِ کانال Rhett & Link در «یوتیوب»، به اجراهای زنده و حتی فروش کالاها روی ‌آورده‌اند. همچنین «مارک ادوارد فیشباک» (معروف به Markiplier) ابتدا در «یوتیوب» ویدیوهای بازی را آپلود می‌کرد؛ اما حالا بیشتر درآمدش را ازطریق فروش کالا و قراردادهای پادکست و تلویزیون به‌دست می‌آورد. اگر می‌خواهید از چندوچون زندگی و مسیر موفقیتِ MrBeast سر دربیاورید، با ما همراه شوید.

 

تعداد کمی از تولیدکنندگان محتوا به «موفقیت ویروسی» دست می‌یابند و حتی کمتر موفق می‌شوند که آن‌را حفظ می‌کنند؛ اما این‌مورد درمورد MrBeast؛ بزرگ‌ترین یوتیوبر در جهان، صدق نمی‌کند. او این طلسم را شکست تا میلیون‌ها ویو، لایک، کامنت و مشترک را جمع‌آوری کند. همه می‌خواهند بدانند او چگونه این‌کار را کرد. مقاله ۴ فوریه ۲۰۲۲ رسانه آنلاین MakeUseOf دراین‌باره توضیح داده است. اول ببینیم که این MrBeast اصلاً کیست؟ «جیمی دونالدسون» معروف به MrBeast متولد ۷ می ۱۹۹۸ در «ویچیتا» (ایالت کانزاس؛ ‌آمریکا)؛ بزرگ‌ترین یوتیوبر در جهان است. او مزایای داشتنِ چندین کانال «یوتیوب» را درک می‌کند؛ زیرا کمک می‌کند تا تمام محتوای او به میلیون‌هانفر برسد؛ بااین‌حال، کانال اصلیِ او یکی از بهترین کانال‌های «یوتیوب» است. این جوانِ اهلِ «گرینویل» (کارولینای شمالی)، دانشگاه را رها کرد تا روی کارش در «یوتیوب» تمرکز کند. گفته می‌شود که او به مادرش گفته است ترجیح می‌دهد فقیر باشد؛ تااینکه درپیِ هرچیزی خارج از «یوتیوب» برود! به‌لطف موفقیت در فضای «یوتیوب»؛ MrBeast عناوین بیشتری را به کمد افتخاراتش اضافه کرده است؛ ازجمله «کارآفرین!» او در سال ۲۰۲۰، به نیروهای گروه هنری MSCHF ملحق شد تا Finger on the App را راه‌اندازی کند؛ یک بازی موبایلی چندنفری که در آن، شرکت‌کنندگان ساعت‌ها بازی می‌کردند تا سهمشان را از جایزه بزرگ ۲۰هزاردلاری به‌دست آورند. در اواخر همان‌سال، او با راه‌اندازی رستوران‌های MrBeast Burger وارد تجارت غذا شد. رستوران‌های او اکنون در بیش از ۱۰۰۰ مکان در سراسر ایالات‌متحده و بریتانیا دردسترس هستند. سازمان خیریه او به‌نامِ Beast Philanthropy نیز از افراد بی‌خانمان، گرسنه و فقیر حمایت می‌کند. احتمالاً همین‌مقدار توضیح اولیه برای شناختی کلی از او کافی‌ست. حال برویم سراغِ اینکه او چگونه حرفه خود را آغاز کرد؟ مانند بسیاری‌دیگر از یوتیوبرهای موفق، حرفه MrBeast سال‌ها روند ساخت، حرفه‌ای‌شدن و تکامل را طی کرده است. او کانال خود را در سال ۲۰۱۲ راه‌اندازی کرد. درآن‌زمان، او از نام کاربریِ MrBeast6000 استفاده و اساساً تصاویرش را در تاریکی ضبط می‌کرد. نکته جالب‌اینکه او درابتدا اصول راه‌اندازی یک کانال YouTube را نیز نمی‌دانست و از چندوچونِ روال اقداماتِ لازم برای بهره‌وریِ آن بی‌اطلاع بود. درآن‌زمان، محتوای او «دلخواه» بود و عمدتاً حول محور «بازی» می‌چرخید؛ حتی به‌نظر نمی‌رسید که به تصاویر و عناوین ویدیوی خود زیاد فکر کرده باشد. درواقع، او نیز مانند بسیاری همتایانش، به‌آرامی شروع به ارسال محتوا در کنار سایر یوتیوبرها کرد و می‌کوشید تا میزان درآمد این‌افراد را تخمین بزند. رفته‌رفته او دریافت که باید کاری غیرمعمول انجام دهد و این‌گونه بود که با نوعی متفاوت از یک ویدیو، کانالش را به ارتفاعات جدیدِ دیده‌شدن سوق داد: در سال ۲۰۱۷، MrBeast ویدیویی را منتشر کرد که در آن، تا عدد ۱۰۰هزار می‌شمارد! این ویدئو، در فضای مجازی با سرعتی زیاد دست‌به‌دست؛ و فازِ موفقیت‌های اینترنتیِ او آغاز شد. این درست که محتوای او متفاوت است؛ اما بیشترش شامل شیرین‌کاری‌های ویژه و تلاش‌های بشردوستانه است؛ و البته او این‌کار را به‌تنهایی انجام نمی‌دهد؛ حالا دیگر برخلاف وقتی تازه شروع کرده بود، یک «تیم» به موفقیت کانالش کمک می‌کنند. زمانی‌که یک «ارائه‌دهنده محتوای فضای مجازی»، به موفقیتی عظیم دست می‌یابد، همه می‌خواهند بدانند که چگونه این‌کار را انجام می‌دهد. درموردِ MrBeast باید گفت که او خودش را در تولید محتواهای مختلف امتحان کرد؛ تااینکه آنچه را که «کارآمد» بود، یافت. قطعاً دلایلی وجود دارد که باعث شده تا او «محبوب‌ترین یوتیوبر جهان» شود. قصد داریم به پنج دلیل عمده اشاره کنیم. اولین دلیل می‌تواند این‌باشد‌که او از «موضوعات پرطرفدار» استفاده کرده است. فرهنگِ گیمینگ (بازی) در فضای آنلاین بسیارزیاد است و «یوتیوب» برای سال‌هاست که بستری جهت اتصال به جامعه گیمرها ارائه کرده. طبق گفته Think with Google (پادکستی درباره مارکتینگ)؛ ۶۵درصدِ گیمرهای «یوتیوب»، در آنجا با «جامعه گیمرها» ارتباط برقرار می‌کنند؛ و MrBeast نیز با ارسال انبوهی از محتواها درمورد Minecraft، Call of Duty و دیگر بازی‌های محبوب، از این‌موضوع استفاده کرد. نکته دوم این‌است‌که او درک عمیقی از نحوه عملکرد YouTube دارد. تمام آن تلاش‌ها در سال‌های اولیه برای استراتژی‌هایِ مختلف، منجر به آموخته‌هایی شد و به MrBeast کمک کرد الگوریتم «یوتیوب» را شکست دهد. اولین ویدیوی ویروسیِ (محتوایی که مانند ویروس به‌سرعت پخش می‌شود) او در «یوتیوب» (تا زمان نگارش این مقاله) ۲۷‌میلیون بازدید داشت! بینندگان، از تماشای MrBeast که فعالیت مشابهی را برای مدت طولانی انجام می‌داد، لذت بردند؛ بنابراین، برای حفظ شتاب، او به ارسال ویدیوهای مشابه با مضمونِ یکنواخت ادامه داد. او از یک عنصر حیاتیِ دیگر استفاده کرد که بینندگان را وادار به تماشای ویدیوهای او کرد: «افزودن اعداد به عناوین!» فرقی ندارد که تا مثلاً ۱۰۰هزار بشمارید یا ۱۰۰هزاربار پشت‌سر‌هم بگویید Pewdiepie. این ترفندِ بازاریابیِ مؤثر که ‌سال‌هاست تکرار می‌شود، هنوز جواب می‌دهد و هرگز شکست نخورده. تعجب‌‌آور نیست که اکثر آثار MrBeast با عملکرد بالا، شامل اعدادوارقام هستند. در بازاریابی، بهترین عناوین وبلاگ‌ها و سایت‌ها، پربازدیدترین گزارش‌ها، اخبار و سایر اشکال محتوای نوشتاری، معمولاً حاویِ اعداد هستند: ۵ روش برای … ۱۰ چهره برتر … ۱۴۰ کشته در … این ترفند، برای عناوین ویدیوی «یوتیوب» نیز کار می‌کند و MrBeast اثرات مثبتِ ‌آن‌را دیده است. او یاد گرفت که ویدیوهایی که در آن‌ها «پول نقد» به‌نحوی حضور دارد، در «یوتیوب» عملکرد خوبی دارند. چالش‌هایی نظیرِ «آخرین‌نفر» و ویدیوهای کمک نقدی او، صدهامیلیون بازدید داشته است. به‌طورکلی، MrBeast مطمئن می‌شود عناوین، تامبنیل (ریزعکس) و ویرایش‌هایش همگی درست هستند؛ وگرنه ویدیویی منتشر نخواهد کرد. قصد او این‌بوده‌که در اولین دقیقه معرفی ویدیویِ خود، توجه شما را جلب کند و به شما بگوید انتظار چه‌چیزی را داشته باشید و شما را «درگیر» نگه دارد. البته ماجرا به‌این‌سادگی نیست؛ برای فهمیدن این‌موضوع زمان لازم است. محتوای او از زمانی‌که برای اولین‌بار شروع‌به‌کار کرد، مسیر طولانی را طی کرده؛ و تکامل ویدیوهای او با اسکرول‌کردن صفحه یوتیوبش مشهود است. نکته سوم مربوط است به محتوای عجیب‌وغریبی که او آپلود می‌کند. از میان همه‌چیزهایی که MrBeast به آن‌ها معروف است، شیرین‌کاری‌های دیوانه‌وار و نامتعارفش، در رأس قرار دارند. برخی از آثارِ محبوبِ او «۱۰۰۰بار عبور از یک جایگاه خدمات سواره (یا خرید پنجره‌ای؛ نوعی خدمت در کسب‌و‌کارهای گوناگون که به مشتریان اجازه می‌دهد بدون تَرک خودرو، محصولات مورد‌نیاز خود را از پنجره فروشگاه خریداری کنند)» و «۵۰ ساعت زنده‌به‌گوری» است! یکی از پربیننده‌ترین ویدیوهای او، یک بازی واقعی Squid با جایزه ۴۵۶‌هزاردلاری‌ست؛ که هنگامِ نگارش این متن، این ویدئو ۳۷۶‌میلیون بازدید را رد کرد. محتوای عجیب‌وغریب مانند شیرین‌کاری و شوخی معمولاً در YouTube عملکرد خوبی دارد. درواقع، بسیاری از کاربران «یوتیوب» به‌دلیل یک شوخیِ ویروسی یا یک ویدیوی شیرین‌کاری، معروف شدند. به‌همین‌دلیل است که سازندگان، تمام تلاش خود را می‌کنند تا موفقیت بعدیِ ویروسی را تولید کنند. قطعاً جناب MrBeast از این قاعده مستثنا نیست؛ بااین‌تفاوت‌که شیرین‌کاری‌های او «ارزان» نیستند. طیِ مصاحبه با تاک‌شوی Colin and Samir در سال ۲۰۲۲، او فاش کرد که گاهی‌اوقات چهار تا پنج‌میلیون‌دلار برای ویدیوها در یک‌ماه خرج می‌کند؛ اما این مشکلی نیست. او می‌گوید که به پول اهمیت نمی‌دهد و فقط می‌خواهد یک یوتیوبر باشد. هدف اصلیِ او، ساخت بهترین ویدیوهای ممکن است. چهارمین مسئله که باید به آن دقت کرد، نگاه انسانیِ او در تولید محتواست. ویدیوهای دیوانه‌وار او باعث می‌شود مردم به‌سمت آن بروند؛ اما فیلم‌های بشردوستانه او نیز بسیار موردتوجه هستند. در فوریه ۲۰۲۳، MrBeast گرایش او «کمک به مبتلایان به اختلال بینایی» بود؛ ازاین‌رو، از ۱۰۰۰‌‌مورد «جراحی‌ آب‌مروارید» حمایت کرد و به مبتلایان کمک کرد تا دوباره واضح ببینند. او همچنین ۱۰۰هزاردلار به See (سازمانی که برای جراحی‌ها شریکشان بود) اهدا کرد. متعاقباً ۱۰هزاردلار برای معاینات چند بیمار، پول خرید یک‌دستگاه «تسلا» برای یکی از بیماران و ۵۰هزاردلار برای شهریه کالج یک بیمار دیگر پرداخت کرد. هرچند مانند تمام موارد مشابه که تلاش‌های بشردوستانه را نشان می‌دهند، این ویدیویِ پربازدید نیز با انتقادهای بسیاری روبه‌رو شد. بسیاری از بینندگان در رسانه‌های اجتماعی، MrBeast را متهم کرند که محبتش را با کامنت‌های مثبت «معامله» می‌کند. حتی برخی او را به‌خاطر ضبط و پخش تصاویرِ «افراد نیازمند» در کانال یوتیوبش، «شرور» خواندند. خارج از درست یا اشتباه‌خواندن چنین اقدامی، باید درنظر داشت: گفت‌وگوهای شکل‌گرفته پیرامون این‌گونه ویدیوها، منجر به بازدیدهای بیشتری می‌شود که به رشد کانال کمک می‌کند. بدیهی‌ست؛ مردم برای تماشای محتوای او مجبور نیستند با آن «موافق» باشند. نکته پنجم، به‌این‌واقعیت اشاره دارد که MrBeast محتوایی «متفاوت» ساخته است. به‌جز ویدیوهای مربوط به گیم، عمده محتواهای MrBeast منحصربه‌فرد هستند. درزمانی‌که او شروع به انجام این‌کار کرد، تعداد زیادی از یوتیوبرها ویدیوهای «شمارش اعداد» یا «روخوانیِ فرهنگ لغت» را هم‌زمان پُست نمی‌کردند. بسیاری از ویدیوهای منحصربه‌فردی که خالقانشان پُست می‌کند، زنجیره‌ای‌ست؛ مانند چالش‌های رایج برای‌اینکه ببینیم مثلاً چه‌کسی می‌تواند کاری را بهتر یا طولانی‌تر انجام دهد؛ تا برنده جایزه شود. او اما چالش‌هایی عجیب با پتانسیل بُردنِ اقلام بزرگ مانند «خانه» یا «لامبورگینی» به‌راه می‌اندازد. MrBeast به یوتیوبرهایی که قصد موفقیت دارند، توصیه می‌کند: رشد کانال «یوتیوب»، کار ساده‌ای نیست. سال‌ها تحقیق، شیرین‌کاری‌های نامتعارف و بِکر که از شکل مرسوم و معمول، خارج هستند می‌تواند کمک بزرگی کند. ما نیز به شما می‌گوییم که «مهربانی» سُس اسرارآمیزِ اوست. او اساساً می‌خواهد بهترین ویدیوهای YouTube را تولید کند؛ و این‌را به خودش قول داده است!

مصطفی رفعت