دسته : ورزشتاریخ: ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
لحظات نادیده‌گرفته‌شده جام‌جهانی زنان ۲۰۲۳

سایه‌‌آنلاین؛ نهمین جام‌جهانی زنان، تورنمنتی واقعاً خارق‌العاده بود و احساسی که طیِ آن جاری بود را می‌توان به اوجِ موسیقی متنِ یک فیلم سینماییِ پرهیجان، تشبیه کرد. اگر بخواهیم فهرستی از درام‌های رخ‌داده در زمین مسابقه دراین‌‌جام را برجسته کنیم، بی‌شک بسیاری‌ازموارد را دراین‌فرصتِ کوتاه از دست می‌دهیم. گزارش ۲۰ اوت ۲۰۲۳ نشریه The Guardian، به تعدادی از اتفاقات ناگوار و همچنین نقاط عطف این‌رویداد اشاره کرده است.

 

کو‌آلای نفرین‌شده آلمان

«کلارا بول» (مهاجم آلمانی) قبل از پرواز به «استرالیا» برای حضور در جام‌جهانی، یک کوآلای کاموایی ملبس به کیتِ تیم ملی‌شان بافت؛ که این جانورِ قلاب‌بافی‌شده زیبا، تبدیل به «طلسم» شد! بازیکنان به‌نوبت مراقبش شدند و آن‌را Waru (کلمه بومی به‌معنایِ آتش) نامیدند. این عروسک نمادین حتی در زمین مسابقه ظاهر شد و روی نیمکت ذخیره‌ها جا خوش کرد. هنگامی‌که قهرمانانِ دو دوره، به‌طرز تکان‌دهنده‌ای در مرحله گروهی سقوط کردند، هواداران این سؤال را مطرح کردند که آیا «وارو» نهایتاً عنصر خوش‌شانسی بوده است یا خیر؟!

تاریخ‌سازیِ حجاب مراکشی

«نُهیله بنزینه» (مدافع مراکش) در جریان دیدار تیمش با «کره جنوبی»؛ که به بردشان انجامید، اولین بازیکن محجبه در تاریخ جام‌جهانی شد. اساساً تا سال ۲۰۱۴، «فیفا» استفاده از حجاب اسلامی را در مسابقات به‌دلایلی نظیرِ بهداشت و ایمنی، ممنوع کرده بود. «بنزینه» الگویی برای فوتبالیست‌های زن مسلمان محسوب می‌شود. زمانی‌که «مراکش» تا مرحله یک‌هشتم نهایی پیش رفت و «آلمان» که آن‌ها را برده بود؛ حذف شد، چنان خوشحالی کرد که به «انفجار شادی» در زمین تبدیل شد.

فحاشی و شیطنت میکروفون

«جیل اسکات» (انگلیس) تابستان گذشته به‌دلیل به‌کاربردن الفاظی رکیک در فینال یورو؛ که فیلمش در فضای مجازی پخش شد و به «سیدنی لومان» (آلمان) فحش داد؛ خبرساز شده بود. البته چون در فیلم، صدایش شنیده نمی‌شد، رمزگشایی با لب‌خوانیِ آنچه گفته بود، به یک تفریح اینستاگرامی نیز تبدیل شده بود. وقتی «آلیشا چپمن» (مدافع کانادایی)، حریف استرالیایی را در زمین مجروح کرد؛ اما به هیچ مهارت خاصی برای آنچه گفته بود، نیاز نداشت. درواقع، صدای او به‌واسطه یک میکروفون کنارِ زمین به‌وضوح شنیده می‌شد که به مربی معترضِ «ماتیلداها» (Matildas؛ لقب تیم ملی فوتبال زنان استرالیا) می‌گفت: «اون عوضی به‌سمت من پرید!» لحن بی‌ادبانه او باعث شد که «رابین کووِن» (ژورنالیست زن و مفسر BBC)، با ناراحتی گفت: «اگر حرف نامناسبی شنیدید، عذرخواهی می‌کنم!»

پشت‌کردن به پرچم پرستاره

آن‌ها به‌عنوان قهرمانان دوره قبلی، به مسابقات این‌دوره رفتند؛ اما انتظارش را نداشتند که یک‌چهارم نهایی را نیز نبینند! تعدادی‌ا‌زآن‌ها حتی از خواندنِ سرود ملی کشورشان، قبل از مسابقات، خودداری کرده و جنجال به‌پا کردند. از «تیم ملی زنان ایالات‌متحده» می‌گوییم. تعداد انگشت‌شماری از بازیکنان به‌نوعی The Star-Spangled Banner (پرچم پُرستاره؛ سرود ملی آمریکا) را زمزمه کردند؛ اما اکثریت دراعتراض‌به بی‌عدالتی اجتماعیِ جاری در کشورشان، سکوت کردند. همان‌طور‌که انتظار می‌رفت؛ «دونالد ترامپ» آن‌ها را با عبارت «خصومت‌ورزیِ آشکار با آمریکا» موردانتقاد قرار داد.

یک حرکت قهرمانانه

«چیاماکا ننادوزیه» (دروازه‌بان نیجریه)، هیچ شانسی برای مهار پنالتی «کلوئی کلیِ» جوان نداشت. این مهاجمِ انگلیسی با شوتی به‌سرعتِ ۱۱۱کیلومتربرساعت، قوی‌تر از هر بازیکن مردی در لیگ برتر فصل گذشته بود! درحالی‌که «ننادوزیه» نگران بر زمین دراز کشیده بود، «کلی» شادی پس از گلِ خود را به‌تعویق انداخت تا او را تسلی دهد؛ هم‌تیمی‌هایش «الکس گرینوود» و «هانا همپتون» نیز به او در این حرکت قهرمانانه پیوستند. آن‌ها حتی دوربین‌های تلویزیونی که سعی می‌کردند از نیجریه‌ای‌هایِ دل‌شکسته تصاویری تحقیرکننده مخابره کنند از اطرافشان تاراندند؛ و یک «اخلاق ورزشی درجه‌یک» را به‌تماشا گذاشتند.

تماشای هواییِ ضربات پنالتی

تب جام‌جهانی، به ‌ارتفاع ۳۶‌هزارفوتی هم رسید! یک پرواز «هواپیمایی امارات» پُر از استرالیایی‌هایِ علاقه‌مند برای تماشای پنالتی‌های پُرتنش مقابل «فرانسه»، اختصاص یافت. وقتی ضربه تعیین‌کننده «کورتنی واین» (استرالیا)، حضور در نیمه‌نهایی را برای «ماتیلداها» ممکن ساخت، کل کابین، غرق در شادمانی شد. البته به‌جز یکی از مسافرین که با‌آرامش به‌تماشای «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» از صفحه‌نمایش هواپیما ادامه داد!

مصطفی رفعت